Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej!
Problem har uppstått vid hjullagerbyte. Inre lagret har fastnat totalt på axeln och jag har ingen möjlighet att få fram det. Har provat med min något överdimensionerade avdragare, resulterade i att lagret pajade så nu sitter själva slitbanan (eller vad det heter, lagrets "navring") kvar på axeln, är bara någon mm mellanrum bakom. Har ni några tips på vad jag skall ha för verktyg för att komma vidare med detta? press lr?

Bör tilläggas att den del av lagret som sitter kvar idag roterar fritt kring axeln vilket kanske inte verkar helt hundra samt förvårar dess möjligheter att komma av.

// Andreas
av Volvo_Islander
En liten vinkelkap och en rejäl huggmejsel torde lösa ditt problem. Kapa upp ett (helst två) spår så djupt du kan och vågar utan att köra i axeln. Sedan torde lagerresterna gå att knäcka med huggmejseln.
Använd gärna skyddsglasögon, när man går på med huggmejsel så kan små vassa flisor lossa och de kommer med hiskelig fart.
av Udenius
Tack för tipset! Du räddade min kväll.

Nu är lagret ett minne blott. Duktigt vad det sköt flisor när jag spräckte lagret, blev ett stort märke i skyddsglasögonen samt lite flis under skinnet i handen :-)

// Andreas
av Volvo_Islander
Det är ju höglegerat stål i lager så att uppmana någon att gå på dessa med huggmejsel utan att rekommendera skyddsglasögon är direkt oansvarigt för att inte säga snudd på kriminellt.

Det var ju bra att det löste sig, det finns inget jobbigare när man kör fast och får slut på ideér. Förhoppningsvis rullar din Volvo igen! :D

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]