Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
Skriver här då inte så många kollar på min förra tråd där jag har skrivit en massa saker :p hehe har nyss stoppat i en B230A i min 75a och jag fick ingen kabel med från fördelaren.. så idag var jag på skroten och plockade en allt passade fin fint men jag undrar hur ska kablarna sitta på tändspolen? blå på + och röd/vit på - ? sen elen som går från generatorn.. kan man ta de kablarna från min B21a? eller måste jag ha från en B230A? när jag vrider om nyckeln så händer inte ett smack batteriet är ok men vad kan det vara som inte är inkopplat?

tacksam för svar :)
av Rådlös
Hur långt vrider du nyckeln? I vissa fall, på nyare modeller, är det så att man kopplar bort "allt onödigt" när man skall köra startmotorn. Detta är för att all tillgänglig ström skall gå till starten. Så snart du har släppt tillbaka nyckeln till driftläge fungerar det andra igen, lampor, fläktar, radio etc. etc.
Detta är styrt av ett relä. Du kanske har råkat koppla "allt" över detta relä? Det kan ju bero på att du har blandat olika årsmodeller, men du får söka med den dokumentation du har.
Jag rekommenderar dig att skaffa Volvos GDS-bok för 240/260-serien. Den är visserligen begränsad till innehållet av Volvo. En "piratbok" är mer omfattande, men Volvos egen bok håller långt i ditt fall.
Användarvisningsbild
av Pliind
steget före ;) vann boken 2 timmar sen på tradera så nästa vecka lär jag få den :) men finns det inga bilder eller länkar du kan ge mig? med tanke på att det är CCW så vill man ju få igång bilen så snart som möjligt :)

och ja jag vrider nyckeln helt (som när jag ska starta bilen)
av Rådlös
Nja, jag har bara konstaterat att den 240 -92 som jag har, är konstruerad så med bortkoppling av allt onödigt under startfasen, till skillnad från dom äldre modeller jag har haft och varit i kontakt med. Det finns fler funktioner på området som kan vara roligt att känna till. Om batterispänningen sjunker under en viss nivå, så kopplas inte startmotorn in av den anledningen att det inte skall dra ur batteriet. Jag tror att gränsvärdet ligger på 10 volt eller något sådant? (Redan så låg spänning är skadligt för batteriet).
Detta står möjligen i instruktionsboken, men den har jag dessvärre inte här. Så man kan tänka sig att du också behöver en instruktionsbok till den årsmodell som du har hämtat den nya motorn ifrån. Då framgår det ju också vilka specifika funktioner som finns i elsystemet.
En tanke slår mig i sammanhanget, om du kan rullstarta motorn, bogsering eller backe, så har du åtminstone kommit till ½ rätt. Då har du bara kvar att hitta startmotorns kopplingar och reläer.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm mjo men har ingen bil som kan bogsera och bilen står på en gård som går ut till en väg som har en nerförsbacke.. problemet vore ju att ta sig upp för backen sen igen :P men på vilket sätt skulle jag möjligtvis kunna ha kopplat fel?
av Volvo_Islander
Men om det händer absolut ingenting när du vrider på nyckeln så verkar det ju som det fattas kablage mellan startmotor och batteri. Eller strömkabeln till selonoiden. Om du med "inte ett smack" menar att startmotorn är död vill säga.
Användarvisningsbild
av Pliind
har ju en kabel som går från batteri till seonoiden.. så inget saknas där..tror det kan ha med tändningen att göra.. att det saknas kablage där
av Volvo_Islander
Sweeman skrev:har ju en kabel som går från batteri till seonoiden.. så inget saknas där..tror det kan ha med tändningen att göra.. att det saknas kablage där
En kabel skriver du. Borde det inte vara en till? Den som aktiverar startmotorn när du vrider på nyckeln, var har du den då?
Har du inte både batterikabel och manöverkabel anslutna på startmotorn så hjälper det inte att rota med tändspolar och fördelarlock, startmotorn förblir död.
Användarvisningsbild
av Pliind
asså kabeln från batteriet och manöverkabeln är anslutna inkusive en till liten sladd på en kabelsko
Användarvisningsbild
av igelkottar
Sweeman skrev:asså kabeln från batteriet och manöverkabeln är anslutna inkusive en till liten sladd på en kabelsko
Du har nog 2 ställen att koppla in den lilla kabelskon på, om du
inte redan provat så prova det andra stiftet.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]