Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mimo
Hej på er, jag har problem med min volvo 460-91 som jag köpte för några veckor sen, det är så att koppling pedalen känns "normal" alltså mjuk och utan missljud när bilen har stått en dag eller bilen är kall men efter jag kört bilen i 5-10 minuter så börjar kopplings pedalen bil hårdare
och det hörs missljud från motor rummet(området kring kopplings gaffeln) plus att backväxlen blir lite svårare att lägga i, man hör ett skrapande ljud eller det smäller till ibland.

Jag har varit på olika verkstader och alla säger olika:
1. fösta mekankern sa att det var kopplings vajern och det bytte de med en ny, men bilen gick bra i en timme och sen blev den likadan, misstänker att den är felmonterad och att det är fel vajer för det finns 2 varianter till min bil !

2. en annan mekaniker sa att det urtrampnings lagret.
3. och tredje mekanikern sa att kan vara tryckplattan !

jag vill helst inte lägga mkt pengar på att byta hela kopplingen för den verkar fungera ganska bra.

mvh
Mimo
av Mimo
Hallååååååååååå ( eko )

det var mig en mkt aktiv forum det här Volvoland :)
av halldin
det värkar som du får plocka ner växellådan och kolla lager+lammell+tryckplatta.
mvh halldin

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]