Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fan194
Hej,

Jag har precis fått ta över en 440 -90. Bilen går bra förutom att den är svårstartad när den blivit varm, eller rättar sagt...den är "död" då. Ett botemedel mot detta är att man rullar bilen ca 0,5 meter eller skakar bilen lite och så startar den direkt. Startmotorn är bytt på bilen så den borde inte vara kass. Någon som har några heta tips på vart man ska börja leta? Som sagt, detta inträffar endast när den är varm...annars startar den direkt.
Lite drygt att hålla på o rulla bilen, skaka mm efter varje kort tur....

Mvh
Fredde
Användarvisningsbild
av vetten
Kolla alla jordpunkter + gör rent kontakternaytorna på alla kabelanslutningar på startmotorn :shock: börja så och återkom om det inte funkar
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Reläet till bränslepumpen?!
Vet att 740 och 940 har det problemet. En lödning som blir dålig och samma fenomen kan uppkomma. Helt från det blå kan den bara börja fungera, när den fått kontakt igen.

Är den HELT död så kanske det kan vara nått med tändningslåset också. Glapp i någon kabel eller nått annat tjafs. Man vet aldrig med dom där holländska DAF-j*vlarna. Dom har så mycket hyss för sig.
av fan194
vetten skrev:Kolla alla jordpunkter + gör rent kontakternaytorna på alla kabelanslutningar på startmotorn :shock: börja så och återkom om det inte funkar
Enligt uppgift så gjordes detta när startmotorn byttes ganska nyligen. Problemet uppstod senast idag igen efter en kort biltur. Det luriga är att det räcker att man rullar bilen fram o tillbaka lite och så startar den igen efter att har varit "stendöd" dvs helt tyst, du hör inte startmotor eller något jobba. Kan det vara kolet i startmotorn som behöver "flyttas runt lite" för att kunna starta?

/Fredde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ny eller begagnad startmotor? Testa att banka på den. Trångt under insuget...
Men startmotorn rör sig inte för att du rullar bilen, drevet slår inte in förrän det finns ström till solenoiden.
Annars är det som vetten säger, kablarna runt batteriet mm. Jordflätan kan ärga av där den sitter nere på växellådan.

Eller har du larm på bilen? På larm med startspärr som inte är original brukar manöverkabeln (50) vara klippt uppe vid tändningslåset och dragen via larmboxen.
av fan194
Det ska ha varit en ny startmotor som sattes in. NIx, inget larm på bilen.
Problemet har funnits en tid och då byttes startmotorn för att man trodde att det var den som var kass.
Visst det kan vara dålig kontakt men borde det inte vara sämre när den är kall då?. På vintern startar den i princip alltid och då borde de leda sämre än vid värme. Det hela är skumt eftersom det endast sker när bilen har blivit varm, aldrig annars.

/Fredde
av ZeoN
fan194 skrev:Det ska ha varit en ny startmotor som sattes in. NIx, inget larm på bilen.
Problemet har funnits en tid och då byttes startmotorn för att man trodde att det var den som var kass.
Visst det kan vara dålig kontakt men borde det inte vara sämre när den är kall då?. På vintern startar den i princip alltid och då borde de leda sämre än vid värme. Det hela är skumt eftersom det endast sker när bilen har blivit varm, aldrig annars.

/Fredde
kan vara så att ngn kontakt lossnar pga värmen som blir när motorn är varm, har haft liknande problem med min Chrysler 180 så kolla alla kablar igen och byt kontakter som är dåliga samt rengör alla kontakter.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag måste fråga en sak som jag kanske missat :shock: Är det så att startmotorn inte snurrar alls när motorn är varm? eller snurrar den? Om inte klickar det i startmotorn ? Jag frågar bara för att om startmotorn går och bilen inte startar varm så kan det ju vara tempsensorn som är trasig :cry:
av fan194
Jepp, det klickar när man vrider om startnyckel så jag gissar att det är startmotorn som försöker. Fläkt, lampor mm går igång men för övrigt är bilen, som sagt, "stendöd".
Jepp, jag ska gå igenom alla kablar o kontakter & se ifall det blir någon skillnad.
Förresten, är det någon som känner till en duktig (volvo)bilmeckare i Malmö/Lund-området som man kan vända sig till annars?. Vill inte lägga alltför många kronor på denna gamla bil.....

/Fredde
av NisseHusberg
fan194 skrev:Jepp, det klickar när man vrider om startnyckel så jag gissar att det är startmotorn som försöker. Fläkt, lampor mm går igång men för övrigt är bilen, som sagt, "stendöd".
Jepp, jag ska gå igenom alla kablar o kontakter & se ifall det blir någon skillnad.
Förresten, är det någon som känner till en duktig (volvo)bilmeckare i Malmö/Lund-området som man kan vända sig till annars?. Vill inte lägga alltför många kronor på denna gamla bil.....

/Fredde
Jag har samma problem. Startmotorn är utbytt och jag har kopplat en ny kabel direkt från startmotorns relä till batteriet. Den går igång ibland men man måste röra om kablarna vid startmotorn för att den skall börja fungera igen. Det kan vara löskontakt inne i startmotorn men i så fall exakt samma fel som den tidigare startmotorn hade. Den fungerade också bra då jag plockat ut den ur bilen men krånglade ibland då jag byggt in den igen.

Kvalitetsproblem för Valeo ?

Det är annars lätt att kolla om problemet finns i startmotorn eller i elsystemet. Man kan öppna kopplingen från startmotorns relä (den tunnare tråden som kommer från startmotorn) och koppla den direkt till batteriet. Då skall startmotorn starta helt oberoende av alla andra kretsar i bilen. Man behöver inte ens ha tändningen på. MEN se till att växeln INTE är i !!!!
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]