Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
hujj medans jag pillade med mitt intrumenthus med kablage och sådant så fick jag äntligen igång min overdrive.. när jag vart på skroten senast fixade jag fram en snyggare knopp än 75ans.. den är mjukare och har en knapp man trycker in istället.. hur som helst.. när man trycker på knappen ska den vara kvar eller ska man bara klicka på den? min klickar iaf inte in.. så OD belysningen lyser upp när jag trycker på den men dör så fort jag släpper på knappen igen..
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är två olika system beroende på årsmodell, den gamla var förmodlingen med en skjutknapp eller hur!?
Ska du använda dig utav den nya knappen så måste du byta ut kablage och relä till OD´n.
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo hade skjutknapp ja.. så det är inte lönt att köra med denna knoppen alltså :/
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jo om du byter ut kablaget till själva OD´n, är inte speciellt avancerat för en som har tummarna på rätt plats.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm mjo men tänkte mest på hur fan jag skulle hitta dem :p hitta knoppen liggandes i ett säte i en bil :P kommer inte ihåg vilken bil det var heller :P tror jag iaf :P
av Volvo_Islander
Helt kört behöver det ju inte vara men det krävs lite jobb för att få det att fungera.
En gång i tiden hade jag en gammal 245:a med automatlåda vilken jag bytte till en manuell med OD. Tryckknappen var lika som din "nya". Dock följde inte "det elektriska" till själva lådan med när jag införskaffade den så det blev att bygga en manöver själv. Vilket jag gjorde med ett ljusrelä a´la 240 (eller det kankse var från en 140, båda torde dock funka). Detta knådade jag in bakom mittkonsolen, vid värmepaketet. Jag kopplade det så att knappen på spaken skickade in manöverström i reläet som vid en knapptryckning matade konstant ström över ett visst stift vilket matade spänning till lådans selonoid. Varje gång jag tryckte i eller ur överväxeln hördes ett distinkt litet "klick!" från reläet men det kan man ju leva med.
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo det där klicket känner jag till :S eller nja.. när jag väl hade kopplat ihop de två kablarna till knoppen så hörde ett klick av nått slag.. som gick ut genom mina 6x9or också :S (spelade låg musik samtidigt) men nu idag så vart det inge mer klickande... vad är det för relä jag ska ha? har ett gäng här hemma som skräpar och funkar.. tror du att du kan ta några bilder? så man har ett hum om vad man gör? :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Visst funkar det, men nog måste det vara lättare att leta upp ett färdigt (och fungerande) kablage där man inte mister en del av funktionen!?
För man vill ju gärna att OD´n endast går i fyrans växel, annars finns det stor risk att man sabbar OD´n.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm mjo.. skulle va nått det.. inte kul om man ligger i 4ans på riksvägen å växlar ner å glömmer OD'n på.. men ska kolla på skorten om jag hittar det! men hur ser det ut och vart sitter det? är det kablarna som går upp genom växelspaken?
av Volvo_Islander
Hilmer skrev:Visst funkar det, men nog måste det vara lättare att leta upp ett färdigt (och fungerande) kablage där man inte mister en del av funktionen!?
För man vill ju gärna att OD´n endast går i fyrans växel, annars finns det stor risk att man sabbar OD´n.
Men kopplar man reläets jord för manöverströmmen till lådans svarta jordkabel så funkar det att koppla in OD:n endast på fyrans växel. Den svarta kabeln hittar endast jord när spaken ligger i fyrans läge.
Så var det riggat på den lådan jag hade, enligt säljaren var den från en 84:a.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]