Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oljelampan tändes på motorvägen, körde av första avfarten och motorn tvärdog några hundra meter senare... fick bilen hemboxerad. Kollade nu när jag kom hem. Den får gnista på första cylindern men ej på andra. Bytte plats på kablar, samma sak dvs kablarna ok. Tändstiften splitternya. Alla säkringar hela, inga felkoder från diagnosboxen.

Batteriet är sjysst. Ca 1500 mil kvar till kamremsbyte vilket isf borde utesluta kamremsras men man vet ju aldrig. Finns det något jag kan göra utan att börja skruva isär motorn eller lämna in den för att utesluta något eller få fatt i något fel?

Rotorn slår inte runt när jag har skruvat bort fördelarlocket och försöker starta men det kanske den itne ska göra när inte kablar o dyl är på plats.

Någon som vet vad det kan vara eller ska jag ta upp telefonen och försöka få fatt i en volvoverkstad imorgon bitti? finns någon rekomendation på verkstad på norrort(stockholm) solna. som isf även kan hämta bilen?

MVH

Olle
Användarvisningsbild
av #27
Rotorn ska snurra när du kör med startmotorn.

Ta bort oljelocket och se om kamaxeln rör sig när du försöker starta bilen om inte så har nog kamremen gått av...
av Cicaro
det rör sig inte ett jota.. således kamremsras :'(
då kommer man då till personen som aldrig varit inne i en motor och joxat..
vad ska jag kolla för att veta om det är möjligt/värt att laga bilen?

det brukar ju trasas sönder mycket när kamremmen går sägs det så vad/var ska jag kolla, börja med att skruva upp och kolla om kamremmen är av eller?
Användarvisningsbild
av #27
Du kan börja med att lätta på kåpan till kamremen och se om den är av..

Om den är av så är de 99% säkerhet att de är ventil ras..
av ZeoN
enel info om byte finns i reparationshandboken och följer man den steg för steg går allt som en dans men är det första gången så rekomenderar jag dig att ha en kompis som gjort det tidigare och be han närvara och övervaka arbetet du gör så du lär dig, inget svårt jobb men det måste bli rätt.
av Cicaro
jaha, kamremmen är bara totalt skräp... vad ska jag kolla för att veta om cylindrarna är pajja? mäta? hur ska det se ut?
av buz.zuppe
min kamrem flytta sig bara några kugg och det blev ventilras.

gör ett komp test på motorn.

testade du o köra runt motorn efter att den stannat? om du gjorde det och kamremmen var av så har troligen kolvarna slagit i cyl. men det tycker jag du borde hört.
av ZeoN
buz.zuppe skrev:min kamrem flytta sig bara några kugg och det blev ventilras.

testade du o köra runt motorn efter att den stannat? om du gjorde det och kamremmen var av så har troligen kolvarna slagit i cyl. men det tycker jag du borde hört.
Du menar väl ventilerna, cylindrarna är det som kolvarna är monterade i ....
av buz.zuppe
ZeoN skrev:
buz.zuppe skrev:min kamrem flytta sig bara några kugg och det blev ventilras.

Du menar väl ventilerna, cylindrarna är det som kolvarna är monterade i ....
godmorgon ja. tur jag snart ska sova. hehe. ventilerna självklart ja:P
av Cicaro
då ska vi se, komptest alltså, kikade runt lite på nätet, förutsätter inte det att motorn går runt, just nu händer ju ingenting med motorn när startmotorn drar runt? dvs jag måste börja med att byta kamrem lr? vad ska värdet ligga på b20f sedan, någon som vet?
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]