Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abbe_21
tjena har en 244 gl 82 automat.

började känna av lite konstiga grejer med bilen förra veckan..
när jag ska köra från stillastående så skakar hela bilen fram.. tills jag komemr upp i ca 20-30km/h då slutar det..

känns som att det komemr bakifrån. jag har varit under bilen o kollat krängningshämmare leder m.m.m. men kan inte hitta något som e löst/glappt.. vad kan det vara mer?

förutom att bilen skakar fram dom första metrarna så får jag ett klang bakifrån typ 2 metalbitar som smäller ihop lr nått när jag börjar backa. plus att bilen känns jäkligt svajig när jag komemr upp i runt 100km/h känns typ som att hjulen elelr hela bakpartiet håller på o lossna
någon som haft samma skit lr vet vad man kanske ska kolla upp??

ps: har kört med detta nu en vecka märker att d inte ger med sig när jag ökat farten utan detta med att bilen skakar händer varje gång jag gasar på alltså så fort det är drivning på bilen så skakar hela bilen fram oavsett hastighet

tack på förhand mvh abbe
Användarvisningsbild
av Nexus
abbe_21 skrev:tjena har en 244 gl 82 automat.

började känna av lite konstiga grejer med bilen förra veckan..
när jag ska köra från stillastående så skakar hela bilen fram.. tills jag komemr upp i ca 20-30km/h då slutar det..

känns som att det komemr bakifrån. jag har varit under bilen o kollat krängningshämmare leder m.m.m. men kan inte hitta något som e löst/glappt.. vad kan det vara mer?

förutom att bilen skakar fram dom första metrarna så får jag ett klang bakifrån typ 2 metalbitar som smäller ihop lr nått när jag börjar backa. plus att bilen känns jäkligt svajig när jag komemr upp i runt 100km/h känns typ som att hjulen elelr hela bakpartiet håller på o lossna
någon som haft samma skit lr vet vad man kanske ska kolla upp??

ps: har kört med detta nu en vecka märker att d inte ger med sig när jag ökat farten utan detta med att bilen skakar händer varje gång jag gasar på alltså så fort det är drivning på bilen så skakar hela bilen fram oavsett hastighet

tack på förhand mvh abbe
Inget lätt beskrivning du hade. vibbarna kan ju vara ett trasigt stödlager till kardan om det sitter ett sådant :?: (länger sen man skruva 240).
av Addekarlsson
Stödlager, knutkors, hardyskiva (om sådan finnes), bussningar i bakvagn, växellådskudde, motorkuddar.
Kort och gott, bara placera dig under bilen och undersök vad som är glapp. :D

Mvh/ Adde
av abbe_21
hehe oj fanns en del=) jag snackade runt med lite folk o dom flesta tror på att d kan vara kardankryssen? tror d hette så iallaf=) nån som vet om d e nån avancerad operation lr om man kan pula med d själv=) har inte tummen exakt mitt i handen men jag har inte hunnit lära mig så mycket om bilen än=) men om d fortsätter såhär har jag väl snart demonterat ner bilen ett par gånger innan sommarn e slut=)

tack på förhand /abbe

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]