Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZeoN
Hej !

jag är tidigare en 700 fantast men har numera en 460 -94 som jag fick till skänks.... har servat bilen med nya tändningskablar, stift osv men den vägrar ge gnista eller starta..... har inte inköpt en bok ännu men min misstanke är en givare som jävlas men vilken kan det vara !

Tacksam för hjälp !

ZeoN

EDIT * Ska kolla följande imorgon då jag sökte runt lite efter andra som haft samma problem !

[kallsund]
Skulle ju kunna vara svänghjulsgivaren (=tändlägesgivaren).
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=16115

I övritg..... Underbart forum med massor av GODIS !!!
Senast redigerad av 2 ZeoN, redigerad totalt 0 gång.
av buz.zuppe
hej och välkommen

svänghjulsgivaren säger du. gör då så här. mät hur många ohm du har över den.

220ohm ska den ligga på. +/- där visserligen. men där omkring.

gick bilen innan du serva den?
av ZeoN
Ja bilen funkade innan den parkerades och den fick stå i 2månader innan service då jag rullade med min simca, den var en gratis gåva från min svågers granne då bilen var hans mor och hon var enda ägaren med full service på volvo genom alla år... bilen parkerades i varmgarage sen stog den där och när han sen försökte starta så tände den inte så där sitter jag idag... ett litet mindre problem hittade inte givaren idag kan bero på att jag klanske va trött men får ge mig till tåls i helgen och kolla närmare när man vilat lite och inte jobbat 12timmar innan på en brädgård....
av buz.zuppe
alla tändkalblar rätt? rotorn i fördelarna är den okej?

svänghjulsgivaren hittar du rakt under vattentemps givaren typ. sitter med två skruv. strl 10. helt svart typ. två kablar som går till den.
av ZeoN
buz.zuppe skrev:alla tändkalblar rätt? rotorn i fördelarna är den okej?

svänghjulsgivaren hittar du rakt under vattentemps givaren typ. sitter med två skruv. strl 10. helt svart typ. två kablar som går till den.
Kom hem från jobbet just och har jobbat dagar i sträck Fre 18timmmar och idag 12timmar ska nu ner och kolla givaren..

Tack på förhand... Zeon...
av ZeoN
Har kontrollerat allt tänkbart tror jag..

rengjort alla jord kablar och alla kontakter ...

men mätning av svänhjulsgivaren visade olika värden...
första mätningen gav 60ohm sen efter lite 5-56 185ohm lite torkning så gav den 123 och fallande sedan lite elektronikspray så steg den 20 så vad tolkar ni detta som ?? PAJ ?? det är min kvalitetsgissning....
av buz.zuppe
Minns inte helt hundra vad min givare står på. men den vandrade inte så.

testa och byt den. för det låter som att den är kass.
av ZeoN
buz.zuppe skrev:Minns inte helt hundra vad min givare står på. men den vandrade inte så.

testa och byt den. för det låter som att den är kass.
den e bytt och den nya ger 220oHm men likväl ännu ingen ändring, nu har jag slut på ideer... en sak som ajg upptäckt är att spridarna öppnar sig inte det e snus tort på stiften kan det vara till hjälp ???

Sammanfattning av allt !

bilen startade till engång när jag var och hämtade den men det blev bogsering hem.
Alla stift bytta
Alla tändkablar bytta..
Rotor bytt
Fördelarlock bytt
batteri bytt
Svänghjulsgivare bytt till en på 220ohm
Splolen bytt och fungerar.
vad kan det vara ?
Bensinpumpen snurrar ....
den startar inte ens på gas...

Modell 460 -94 B20F
av buz.zuppe
du har komp i motorn?

bilen går runt och allt?

kollat jord överallat? sitter jord uppe vid kamremskåpan där även kontaktstycket för spridarna sitter.
Användarvisningsbild
av Mr B
Tändmodulen kanske? Den la av på min, då blev det hemfärd på släp...
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]