Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har en volvo 240 dl 84
det är förgasare såklart och när det snöar så går bilen skitdåligt
jag minns inte riktigt hur det var i vintras men då gick den som den skulle men i slutet av vintern så gick den väldigt klent när det snöade

märkte det extra mycket när i våras när jag for därifrån jag bor hem till mina föräldrar..alltså där jag bodde var snöande det inget och var asfalt ute men när jag närmande mej stället som mina föräldrar bor på så snöade det och då började bilen gå skitdåligt....den stannade så fort jag släppte gasen och den gick som en bil som går på 3 cylindrar men det gjorde den inte. när man väl fick upp farten så gick den hyffsat men inte som den brukar. det är inga problem nu på sommarn men jag längtar inte tills vintern
av Zibpka
Hilmer skrev:Är det snarlika problem då det regnar?
nope då går den som den skall..
testade att köra utan luftfilter en sväng men det hjälpte inte nånting
Användarvisningsbild
av Hilmer
Okej, med snö kommer ju även kyla om detta kanske är ditt egentliga problem då...
Vatten i bränslet!? felaktig/dålig förgasarolja!?? sedan kommer jag inte på fler dumma svar... :roll: :wink:
av Zibpka
Hilmer skrev:Okej, med snö kommer ju även kyla om detta kanske är ditt egentliga problem då...
Vatten i bränslet!? felaktig/dålig förgasarolja!?? sedan kommer jag inte på fler dumma svar... :roll: :wink:
det är möjligt att jag har dåligt med förgasarolja då jag tror jag lyckades hä ut det och fyllde aldrig på...
kan en bild gå dåligt av att det är för lite förgasarolja då det snöar?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nja, min tankegång vart ju att om det är en dålig kvalitet på oljan så kan det finnas vatten i den, och detta ihop med snö och då även kyla så kanske det fryser till och på så sätt gör att bilen går sämre. likadant om du har vatten i bränslet så fryser även detta. Men detta kanske är ren nonsens då du väl hittar felet, men det är iaf min tanke just nu :wink:
Zibpka skrev:jag har en volvo 240 dl 84
jag minns inte riktigt hur det var i vintras men då gick den som den skulle men i slutet av vintern så gick den väldigt klent när det snöade

märkte det extra mycket när i våras när jag for därifrån jag bor hem till mina föräldrar..alltså där jag bodde var snöande det inget och var asfalt ute men när jag närmande mej stället som mina föräldrar bor på så snöade det och då började bilen gå skitdåligt....den stannade så fort jag släppte gasen och den gick som en bil som går på 3 cylindrar men det gjorde den inte. när man väl fick upp farten så gick den hyffsat men inte som den brukar. det är inga problem nu på sommarn men jag längtar inte tills vintern
Det var länge sedan jag körde 240med förgasare men kan det möjligen vara så att du får förgasaris? Det skall finns en slang som leder varmluft från grenröret till luftfiltret saknas den slangen så kan du få de symptom som du beskriver.

MVH
SAAB_91
SAAB_91 skrev:
Zibpka skrev:jag har en volvo 240 dl 84

Det var länge sedan jag körde 240med förgasare men kan det möjligen vara så att du får förgasaris? Det skall finns en slang som leder varmluft från grenröret till luftfiltret saknas den slangen så kan du få de symptom som du beskriver.

MVH
SAAB_91
oki..
skall kontrollera det imorron
Användarvisningsbild
av camaro69
Hur går ett dasslock när det snöar??

Påverkas dasslock av väder eller väderspänning??

:wink:
av Zibpka
Ingen som har en bild på den slangen? så jag vet exakt vilken som jag ska kontrollera

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]