Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613961
Bytt till en B230E motor från en 740 i min Volvo 240, samma årsmodell på båda.

Volvo B230E i Volvo 740, har i spjällskivan i gasspjället en liten fjäderbelastad mekanisk ventil.
I B230E i 240 finns inte denna ventil.

Någon som vet vad den gör för något ?

Har just nu gasspjället med den lilla ventilen, motorn går bra men tar en stund innan den går ner på 900 rpm om man varvat upp motorn till 2000 rpm och släpper gasen till tomgång.

Så gjorde den inte med gasspjället utan ventilen.

Kan den lilla ventilen i gasspjället vara orsaken ?
Bör jag byta till spjällhuset utan den lilla ventilen ?

Lägger in en bild, det är ventilen inringad på bilden.
Spjällhus till VOLVO 740 B230E.jpg
Spjällhus till VOLVO 740 B230E.jpg (216.09 KiB) Visad 87 gånger
#1613982
VolvoNisse skrev: Igår, 18:23 ..men tar en stund innan den går ner på 900 rpm om man varvat upp motorn till 2000 rpm och släpper gasen till tomgång...
Låter som en avgasrenings-feature. Släpps spjället direkt ner till tomgång så får man en rejäl CO-puff ur avgasröret.
Min Taunus -76 hade en mekanisk fördröjning som gjorde att spjället gick långsamt ner till tomgång om man tvärsläppte gasen.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]