Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnneH
Volvokamrater, jag har problem!
Sökt igenom forumet och hittat några liknande trådar men ingen med riktigt samma problem och heller ingen konkret lösning. Tänker ifall någon ibland er har några smarta idéer!?
Har som sagt felkod 322 - renbränning av tråden LMM ur funktion.
Vet att motorn ska upp i typ 2100 varv och (enligt vissa källor) upp i 60+ temp för att renbränningen ska ske.

Jag har köpt ny LMM - ingen skillnad (ja med rätt OE)
Mätt upp kontaktstycket - felfritt
Kastbytt bränslebox till en annan - ingen skillnad
Köpt ännu en till LMM - ingen skillnad
Kollat alla kontakter och jordkablar, gjort rent och fan och hans moster - ingen skillnad
Har även bytt tempgivare så sent som idag.. ja ni gissar rätt: ingen skillnad!

Vad jag har missat..? Hjälp!
Lite mer info om hur bilen går:

Efter nollning av systemet går den ok, känns som den ska. Ibland rusar den upp på 1500 vid start men går ner igen till runt 1000/900.. ibland kan den även sjunka ner till 500.
Kan åka ett par mil innan motorlampan tänds och då blir det ett jäkla rajraj.
Den rusar och pulserar på varven vid start och även när man kör, känns att man inte behöver gasa själv liksom. trycker man ner kopplingen då så rusar motorn runt 1500-1800rpm alternativt så pulserar den liksom mellan 1000-1800.

Funderat på om tomgångsregulatorn spökar men får inga koder på det... och den borde väl inte påverka LMM och renbränningen?

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]