Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
Tjena tjena, bytte min lilla crescent compact mot en lime grön 244 -75a :p och från att ha kört päronens lilla fiat till att köra denna har jag då märkt att ens ekonomi har sänkts rejält :P såå jag fick en SU förgasare med bilen då, den vart helt slut och drog ca 2 liter milen... drog mig till skroten och plockade en strombergare från en 244 -85a och fippla på min bil (har en b21), och nu slukar den bensin värre än ett jävla rymdskepp! :shock: 9 liter pula jag i han och 4 mil senare så satt man där kl 1 på natten mitt ute i ingenstans! så idag fick man höra att jag har fel förgasare.. stämmer det? kompisen sa att 85:an har b23 alltså drar den förgasaren mer soppa.. så om jag nu häver mig bort till skroten imorgon och plockar en strombergar fogge från en b21a kommer det dra ner på förbrukningen och minska hålet i min plånbok?
av Rådlös
Det fanns både B21 och B23 1985.
Bara för att du tar en annan förgasare garanterar inte det att du sänker bränsleförbrukningen. Du måste ju se till att den är rätt inställd och i god kondition också. Och motorn i övrigt, hur mår den? Börja med att renovera en av alla dina förgasare. Sedan kan du gå vidare med kompprov och tändinställning, inklusive nya stift, fördelarlock och brytare.

Med tanke på din andra fråga om batteriet, så har du inga fritidsproblem :roll:
av Amarace
Varken B21 eller B23 fanns 85, B230A borde förgasaren vara ifrån och det är ingen hit om du inte även byter insuget.

PÅ förgasare på bilar från 78 o nyare så sitter tomgångsventilen på insuget, på tidigare sitter det på förgasaren. O som sagt, bara för att du tar förgasare från en annan så innebär ju inte det att den är bra heller. Den måst eju först o främst kollas så skicket är ok (sliten nål? Flottörventil? Flottörnivå? Glapp i spjällaxel? o.s.v.) o sedan när den monterats måste den ju justeras för din motor.
Användarvisningsbild
av Pliind
lite klarare tack :P är 18 och har ända motor kunnande jag har är från min compact jag hade :P vet bara hur man ställer in tomgången :/
Användarvisningsbild
av Caffis
Rådlös skrev:Det fanns både B21 och B23 1985.
Bara för att du tar en annan förgasare garanterar inte det att du sänker bränsleförbrukningen. Du måste ju se till att den är rätt inställd och i god kondition också. Och motorn i övrigt, hur mår den? Börja med att renovera en av alla dina förgasare. Sedan kan du gå vidare med kompprov och tändinställning, inklusive nya stift, fördelarlock och brytare.

Med tanke på din andra fråga om batteriet, så har du inga fritidsproblem :roll:
Stämmer bra det, På min 245a 85a 230motorn Grande Lux satt det Stromberg Fungka mycket bra men klura på vilka års modeller som hade mono insprut förgasare, kom något år senare om jag inte har fel.sen kom ja o tängka på om kall start ventilen paja så glörpa den duktigt med soppa.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm ska be min tjejs farsa titta på förgasaren då! och se om han har nått att säga... förresten foggen passa ju perfekt men bakpå förgasaren så finns det 2 "rör" som inte har slangar på sig.. kan det bidra till soppa drickandet? har ju inga lösa slangar liggandes...
av anp
Rören har mest troligt gått till en avluftningsventil som på de bilar där den finns, sitter ovanför bromsservot.
Bygla rören med en lämplig slang, så att ingen tjuvluft kommer in den vägen.

Att motorn skulle bli så törstig bara för att förgasaren >kanske< kom från en B23 motor, det köper jag inte.
Mer troligt att du har andra fel i form av dålig(a) förgasare eller dåligt servad motor i grunden.
Eller att den helt enkelt är väldigt sliten.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm låter lite klarare i mina öron :P ska täppa igen rören idag då..ska också se om man hittar den där dubbelförgasaren på skroten.. hört att den är bra? eller?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Sweeman skrev:ska också se om man hittar den där dubbelförgasaren på skroten.. hört att den är bra? eller?
Dubbelförgasare satt på B18/20 och återfinns alltså inte på nyare motorer avsedda för personbilar. Det finns en variant avsedd för marint bruk, men hur pass vanliga dessa är och om dessa överhuvudtaget går att få tag på får någon annan svara på.
Användarvisningsbild
av Pliind
nej men här i leksand har vi en bilskrot som jag besöker lukrativt och av alla 200 volvos de har där har jag sett en dubbelförgasare så min fråga är; passar denna på min b21a? :) har hört av raggaren jag köpte bilen av att dessa förgasare ska funka fin fint i min volvo..
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]