Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598192
Ofta, men inte alltid, när jag slår av halvljuset är det som om tändspolen förlorar kräm och motorn hackar till. Kan ärade forumister förklara en sådan sak?
Att blinkers inte automatiskt återgår låter som ett typiskt ilandsproblem. Och även lätt att greja till - endera på själva spakens utstickande plastbit eller att limma på något rattens tapp - men jag har inte klurat ut det. Finns någon som känner igen saken och kom tillrätta med det? (Jag hade fått s k moppegas på originalratten och skaffade en ny beg på skroten tills jag limmat den ordinarie. Den nya var bättre på att stänga av blinkerserna åt båda håll, men nu spökar det igen. Själva ratten är därför "huvudmisstänkt".)
I övrigt: Gottnytt 240-år! Med 240 i 180 (240?) i 240 år.
#1598210
Jordfel vid vänster jordställe bakom strålkastaren. Där jordas både belysning och tändförstärkaren. Ta bort kontaktstycket till lamporna (även p-ljuset) och se vad som händer.
#1598339
Rödsorken skrev: lör 28 dec 2024, 12:54 Fantastiskt - det stämmer ju! Men boten vore väl att dra bättre jordning från lyktorna m m?
På 745-an har jag monterat Biltemas "ljusförstärkare" (2 st) med matning direkt från generatorn och reläer vid strålkastarna och ny jordning. Detta gjorde jag för det var stort spänningsfall (2V). Det blev mycket bättre (20 % spänningsfall = 50 % sämre ljus) halvljus då när bara matningen av reläerna går genom glödtrådsvakten.
#1598669
Kul med uppföljning! Nej, tyvärr har jag inte kommit till skott med ratten, men du ska veta att jag frågat runt en del. En helrenovering kan kosta några tusen faktiskt så jag har snokat efter rätt lim för ett eget första försök. Hittills har jag med skalpell skurit upp gummit - längs ringen och osynligt - för att inspektera. Men hur limmar man lite svampigt gummi mot lätt rostat stål? Jag kommer troligen att göra ett seriöst försök med Rubber fix från Clas för jag har verkligt bra erfarenheter av den produkten, t ex laga skor och för knepiga lagningar. Det gäller sedan att verkligen tejpa och linda runt utav helsicke och samtidigt inte kleta ut för mycket. Det tar nog en, två dagar att torka, helst en vecka. Eftersom jag kommer att skära upp nästan runt hela cirkeln - överallt där det är löst - så kan skärsnittet bli ett bekymmer. En variant kan vara att vira racketlinda för att hålla ihop det hela och maskera "skarven". Jag ska berätta hur det gick om jag testar! (Fast ärligt talat vet man inte förrän efter några år.)
Ett tag var jag orolig att besiktningen skulle underkänna ratten, men det kan nog vara överdrivet.
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?