Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det ett gummidämpat remhjul får du absolut inte hålla emot med det. Finns speciellt mothåll att köpa. Jag gör på ett annat sätt. Ett fast LED handtag (Ej spärrhandag). Förläng det med ett rör. Dra runt motorn och lägg röret mot rambalken på förarsidan (vänster sida) ta loss kabeln på tändspolen och "dutta" på starten😱😱. Det lossnar direkt...... Jag drar fast med mutterdragare (tryckluft) och gänglåsning. Annans kan man lägga i 4-ans växel (obs endast 4-an gäller) och dra så mycket du kan (en kompis får trampa på bromsen). Med blå Locktite håller det även om du inte kommer upp till angivet moment. Var bara försiktig när du lossar den, se till att röret ligger ordentligt mot ramen
Den är normalgängad. 4an i och parkeringsbroms brukar funka bra som mothåll om man har manuell låda, har man en mutterknack brukar den räcka för att lossa muttern. Annars kan man plocka bort startmotorn och sätta något mothåll, tex en liten kofot, mot svänghjulet, om man inte har de "riktiga" låsverktygen som Volvo använde(r).

Kamremmen kan definitivt kugga över om den är sliten eller man har missat att efterspänna den. När nya remmen är på plats och har gått några timmar ska man lossa lite på muttern som håller spännaren och dra fast igen. Det finns en gummiplugg i kamremskåpan för detta ändamål. Jag brukar upprepa det vid varje oljebyte men det är kanske onödigt egentligen.
bönan skrev:När nya remmen är på plats och har gått några timmar ska man lossa lite på muttern som håller spännaren och dra fast igen. Det finns en gummiplugg i kamremskåpan för detta ändamål.
Det här är ju viktig info! Har aldrig hört. Bara att lossa lätt på skruven (17 mm?) på spännrullen och dra åt igen?
Lossa muttern och "dra" vevaxel "lätt" framåt och spänn fast.
Har fått ett tips (för länge sedan) att spänna remmen så hårt vid montering att du mitt emellan kamdrevet och mellanaxeln kan vrida (med fingrarna) kamremmen drygt ett ¼ varv. Alltså du tar på remmen mellan dreven med tummen och pekfinger och vrider remmen. Då ska du inte behöva efterspänna på dom milen du kör mellan byten. Jag byter på min vart 5-te år (c:a 4000 mil) men jag har ju 16V motorn i min 745-a så jag är noga med bytena. När denna motor generation var ny (B21 kom -75) så ingick det i servicen (1000 mil) att efterspänna kamremmen.
Chefen på verkstan (Esso Bilverkstad) där jag jobbade i början på 80-talet körde bara Alfa Romeo. Dom hade dubbelkam motor med dubbelkedja och hydraulisk kedjespännare. Där lossade man bara och spännde fast muttern igen med motorn på tomgång. Då hörde man direkt hur ett svagt "rassel" i motorn bara slutade.

Helt rätt, jag tror det finns en stor spä[…]

Kränga av däck själv

Jag provade med däckjärn, kofot, spett o[…]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]

Letar oljetryckmätare

Har någon sett om det finns någon smid[…]