Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Hej! Jag har ett jätte konstigt glapp I min volvo 240-88

Alla bussningar ser jätte fräscha ut.
Men när man har bilen upppallad, och släpper kopplingen hastigt, då rör sig hela bakaxelklumpen ( iframakant mot motor hållet så att säga) uppåt 5-7cm nästan.

Det låter även "klonk " i gruppen och när man drar iväg från stillastående. Jag hade nyss lös staget från ovansidan bakaxel till karossen och busssningarna ser kanon fina ut.
Jag trodde först det var hjullagret som var påväg att ge sig men nej det verkar tyvärr inte så.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Marlboroman skrev: sön 20 okt 2024, 20:30 Hade du loss staget som sitter på tvären mellan kaross och axel eller dem 2 övre stagen mellan kaross och axel?
Hej, jag hade lös dem två övre stagen ( dem som ser likadana ut på bägge sidor uppe på axeln)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Kolla de två stora bussningarna som sitter mellan bärarmarna och (undersida) bakaxeln, de brukar ta stryk. Om de är dåliga kan bakaxelklumpen röra sej rejält, bilen kan luta och bilen spårar inte (krabbgång). Jag fick byta dessa på syrrans 240-83 då de var helt slut. Inte något kul jobb då bussningshållarna på bakaxelröret vill böja sej när man pressar ur och i bussningarna...
/Hasse
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Hasse53 skrev: mån 21 okt 2024, 11:06 Kolla de två stora bussningarna som sitter mellan bärarmarna och (undersida) bakaxeln, de brukar ta stryk. Om de är dåliga kan bakaxelklumpen röra sej rejält, bilen kan luta och bilen spårar inte (krabbgång). Jag fick byta dessa på syrrans 240-83 då de var helt slut. Inte något kul jobb då bussningshållarna på bakaxelröret vill böja sej när man pressar ur och i bussningarna...
/Hasse
Okej jag ska kolla dem bättre.

Jag ska försöka bifoga in en film så får ni se. Jag törs inte köra med den såhär
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]