Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
#1592435
Testade hur spridarna fungerar nu när dessa var urdragna då tätningarna ska bytas.

Med tändning på så lyfte jag skivan i luftmängdmätaren, inget hände, förutom att det kom lite bensin från spridare 3 och 4 när skvan lyftes och släpptes, ingen bränslepump går.

Provade sedan med skivan upplyft att dra med startmotorn, då kom bränsle ur alla spridare och pumparna går.

Hade varje spridare ner i varsin flaska, såg ut som att 3 och 4 hade lite större mängd bränsle.

Frågan är då varför det kom bränsle ur spridare 3 och 4 utan att pumparna går ?
Är det så att spridarna är otäta och behöver bytas ut ?

Den går bättre med nya spridartätningar, startade direkt både kall och varm, så något var otätt där.
De tunna O-ringarna var så torra att de knastrade och gick i bitar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592544
K i K-jet står för Kontinuerlig. Det betyder att när motorn går runt (suger in luft) så rör sig skivan och bränsle sprutas in. Mängden bränsle bestäms av skivans läge, mer öppet mer bränsle. Men det sprutar in bränsle hela tiden. När du stänger av motorn stannar pumpen, men det kan finnas kvar tryck ett tag efter. Rör du då skivan så kommer det bränsle tills trycket tar slut
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?