Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mesa12331
#1592346
Byte kupefläkt på min 240 från 81
Fick fläkten att fungera men när vi monterade ihop allt så slutade det att funka.

Märkte att det satt en grön gul kabel som hängde löst och antog att de var jord men sköt bara 13 säkring när vi jordade den.

Märkte även att lamporna i mitt panelen slutade fungera förutom ciggutag samt bältesvarnaren
Senast redigerad av 1 Mesa12331, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592378
Grön/gul kabel är jord på hus, inte på bilar. På bilar är det svart, eller brun (signal jord).
av Rödsorken
#1592381
Vit-svart (grov, 4 mm2) kabel från säkring 3 till strömställaren (tre lägen). Till motor: röd och blå och grön. Fläktmotorn jordas med en svart. Tyvärr kan jag inte finna någon grön-gul i det schema jag har. Det sitter ändå i bok som Volvo själva har godkänt. Säkring 13 sitter i kretsen för flera kontrollampor så det förklarar ju att det slockande. Så kommer ju frågan ifall fläkten har nupit fast någonstans eller om motorn verkligen inte får ström?
Ibland ser vita gula ut och ibland är gula liksom blekta... Ska leta vidare i schemat och se om jag kan komma på något vettigt att bistå med.
Användarvisningsbild
av Mesa12331
#1592387
såg fel på färgerna de var en gul blå och en orange grå kabel som sitter löst
Bilagor
IMG_0363.jpg
IMG_0363.jpg (2.89 MiB) Visad 9625 gånger
IMG_0364.jpg
IMG_0364.jpg (3.17 MiB) Visad 9625 gånger
av Rödsorken
#1592458
Det tycks vara ett serviceuttag för körning av startmotorn. Dessa fanns alltså på 81:orna (och säkert flera). Du håller antagligen i skarven för denna. Kör du 12 V på den kanske startmotorn hoppar till? Ifall du vågar prova lite lätt. Fick du igång kupéfläkten?
av Rödsorken
#1592459
Blå-gul kabel är också inblandad i vindrutespolningen, men den ligger väl buntad med allt annat upp till spaken (höger vid ratt).
Användarvisningsbild
av Mesa12331
#1592470
För det är dem ända kablarna som sitter löst

Vet inte riktigt hur jag ska kolla el schemat för å hitta nå lösning till varför lamporna till rutvärmen/varningsblinkers lampan inte tänds när man trycker på knappen samt varför inte kupéfläkten funkar längre när vi byte den
Användarvisningsbild
av Mesa12331
#1592537
Rödsorken skrev: fre 18 okt 2024, 17:33 Det tycks vara ett serviceuttag för körning av startmotorn. Dessa fanns alltså på 81:orna (och säkert flera). Du håller antagligen i skarven för denna. Kör du 12 V på den kanske startmotorn hoppar till? Ifall du vågar prova lite lätt. Fick du igång kupéfläkten?
Nej jag har inte fått kupéfläkten att funka tog dock plus från batteriet och satt på och då funkar det, men får ej någon ström fram till hjulet där man ändrar ändrar hastighet på fläkten samt all belysning till mitten panelen.

Märkte nu att något relä klickade när jag körde utan att jag gjorde något samt att batteri lampan tändes
av Rödsorken
#1592557
Men då är väl din strömställare felaktig eller det berömda fläktmotståndet. Sök på detta i forumet här och på andra ställen. Det är en seger att att allt snurrar när du lagt så mycket jobb på att byta kupéfläkten. Kämpa vidare!
Användarvisningsbild
av Mesa12331
#1593135
Hittade felet var klen spänning på kabeln från fläktmotorn drog en ny kabel å så funkar allt
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?