Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1590566
Volvo 240 GLT B230E -88
Har låg tomgång vid start, motorn stannar.

Har sökt och läst om att tillsatsluftsliden kan vara problemet.

Står i vhb att ventilen ska vara helt öppen när den är kall, inte hur mycket helt öppen är.

Den är bara lite öppen, efter att ha varit i frysen, se bilden.
Kopplar in 12v så stänger den helt efter 5 minuter.

Någon som vet hur mycket ventilen ska vara öppen när den är kall ?
Bilagor
20240929_110816.jpg
20240929_110816.jpg (473.78 KiB) Visad 4274 gånger
#1590579
Hur mycket beror på hur kall omgivningstempen är. Vad jag kommer ihåg, är ju hundra år sedan man meckade med det där systemet, så ska "hålet" vara fullt öppet vid max. Har den varit i frysen så är det där för lite öppet.
#1590870
Ventilen öppnade mer när den var i frysen i några dagar, kanske den fungerar.
Den stänger efter ca 5 min när man kopplar på 12v.

Har en beg från bildemonteringen, den var ännu mindre öppen och ingen skillnad när den sattes i frysen.

Fyllde upp tanken så det är strax över halvtank.
Huvudpumpen går nu mycket lugnare än förut.

Svårstartad kall, börjar misstänka förpumpen i tanken, kan den vara orsaken ?
Hittar inga andra fel och förpumpen hörs inte.

Kopplade in 12v direkt till förpumpen och den går inte.

Har kollat tändinställningen och den var på 8 grader, ska vara 10 +-2 enl skylt i motorrummet.
Går inte justera då fördelaren sitter fast och inte går att rubba.
#1590945
VolvoNisse skrev:Har kollat tändinställningen och den var på 8 grader, ska vara 10 +-2 enl skylt i motorrummet.
Spraya rostlösning på fördelaren lite då och då. Det är ingen katastrof med 8°. Spraya även tillsatsluftsliden och fortsätt frysa och tina upp den.

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]