Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
245 1993. Jag som trodde att jag värkt ut mina torkarproblem, så kom ett nytt:
Vill inte gå i intervalläge. När jag spolar går inte torkarna. Annars är allt i sin ordning.
När jag hade tjall förut så rengjorde jag kontaktblecket ordentligt i motorlocket samt bytte relä. (Det gamla var troligen OK men ändå bra att ha ett i reserv.) Har t o m en spak i reserv men har ingen anledning att misstänka glapp där - känns stabilt.
Inget av felen är särskilt allvarligt, men ifall någon kanske känner igen fenomenet...
Användarvisningsbild
av lennarte
Där är väl ett särskilt relä för intervall funktionen. Spolingen funkar bara i intervall läget så om det reläet inte funkar är ju båda funktionerna knas.
av Rödsorken
Jag får väl prova att sätta tillbaka originalreläet. Bara för att göra något.
Men undrar om du har rätt... nog kan man spola medan torkarna går? Det har jag nog gjort. Vad som är ganska viktigt är att torkarna gör sina tre-fyra svep efter en spolning.
(Först - ja, i höstas - kunde jag inte slå av torkarna. Nu kan jag inte få igång dem som jag vill! Men det är ju därför gamla bilar är så roliga.)
Användarvisningsbild
av Chris72
Exakt sådär betedde sig mina torkare på min 945a när relät dog, eller ja först blev det väldigt långa intervaller, sedan gick det att spola rutan, men torkarna gjorde inte sina slag då.
Visserligen 940, men funkar likadant på 240.
//Chris
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inget "standard" relä, även om ett sådant passar i sockeln. Det är ett relä med inbyggd elektronisk timer.
Värmepaket Volvo 240

Det är en välkänt storjobb med v&au[…]

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]