Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rakfyra
Hej köpte ikväll en -79 244 med m46
När ska overdrve lampan lysa? Ska den lösa när od inte är i? För så förklarade gubben som sålde, körde hem så alltså sköt fram knappen och då slockna lampan när jag låg i hastighet, men sen nu körde jag igen gjorde samma fast den här gången när jag skulle skjuta ur kom inte lampan, verkar inte kunna få overdrive hur jag än gör, vad är tokigt//mvh Volvo ägare i 3 timmar
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skulle säga att lampan ska lysa när OD är i. Oavsett om lampan lyser eller inte, går overdriven i överhuvudtaget?
av Rakfyra
Nu verkar den funka, men torkar motorn går inte, får ingen ström till kontakten , tutan funkar inte heller, och kommer ingen spolarvätska heller
Användarvisningsbild
av lennarte
Säkringarna sitter vid vänster dörrstolpen. Spraya rostlösning och snurra på dom. Inte omöjligt att dom felen har samma säkring. Tutan kan gå utan säkring, kan vara fel i ratten eller trasiga signalhorn
av Rakfyra
Bytte några säkringar imorse men det hjälpte inte, kan ju testa spraya men tror inte det är problemet, om det inte är problemet vad blir nästa steg?
av Rödsorken
När det kommer till torkarmotorn på dessa, även om du har en betydlig äldre än de jag bråkat med, är att se till att det är jordat ordentligt. Dålig jordning kan ge alla möjliga ryckiga problem eller totalt bortfall av torkarna. Dels inne mot motorns lock (som du troligen kan skruva bort och kolla). Se till att kontaktblecket därinne har ordentlig kontakt med lockets undersida. Därefter att själva torkarmotorhuset har kontakt med bilens stomme, dvs jord. Det kan vara via fästskruvar, kabel eller jordfläta. Relativt enkelt att se över så att det är juste. Säkringar, torkarrelä eller andra avbrott? Har spolarpumpen ström alls när du drar i spaken?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan kolla på torkarmotorn direkt. Har inte riktig koll på detta, länge sedan jag skruvade på 240. Men på torkarmotorn sitter ett kontaktstycke med (tror jag) 4 kablar. En av dom ska ha spänning på alltid. Tror den är gul. Signal hornen kan vara kopplade på den kabeln, så är det i alla fall på 740.
av Rakfyra
Jo det är som kablarna jag inte har någon ström på alls så vart går jag vidare efter dom? Jo har ångrat mig nu att jag köpte den skulle köpt nyare(suck). Hur kontrollerar jag om spolarpumpen får ström? Har faktiskt inte ens hittat någon spolar pump. Måste bara säga att jag är importerad och tacksam över detta forum, bra svar och känner mig inte helt dumförklarad som det kan vara på vissa forum. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Allt finns på nätet, här är ett elschema för din 79-a. "Taget" från en engelsk sida
https://cleanflametrap.com/wiper.html?f ... 268h2FvRJU
Där finns bl.a denna bild.
79wdm90.jpg
79wdm90.jpg (68.23 KiB) Visad 1848 gånger
Överst på denna bild visar det en kopplingsplint (mellan batteriet och tändlåset) Denna sitter vid batteriet och kan ärga ordentligt ibland.
X på tändlåset är det vi förr kallade "radioläge"
av Rakfyra
Tack så mycket, nu verkar de funka. Vet inte riktigt vad jag gjorde :). Men skulle ni säga att det är mer värt att besikta den och sälja för att leta efter något nyare? Tänker att insprut gör stor skillnad? Vill främst ha som andra bil för att sladda, dra släp, jakt mm
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?