Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
#1588089
Håller på ett byta koppling i Volvo 240.
Fick loss den gamla, men två av insex bultarna är skadade och man får dåligt grepp med verktyget.

Jag undrar kan man ersätta insex bultarna med vanliga 6 kants bultar ?

Båda har hållfasthet 8.8, det ser ut att vara samma kvalitet.

Såg att de ska dras med 25Nm, ska man använda gänglåsning ?

Har en ny Biltema koppling (MaPa, artnr: 73-966).

Urtrampningslagret känns tveksamt, det glappar och ger missljud vid rotering fast det är alldeles nytt, nyss tagit ur den ur förpackningen.
Lagret är tillverkat av plast utan metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.
Volvos lager är tillverkat av plast med metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.

Storleken är samma på båda.

Är det bättre att använda ett felfritt Volvo lager än det nya Biltema lagret ?
av Rödsorken
#1588388
VolvoNisse skrev:Är det bättre att använda ett felfritt Volvo lager än det nya Biltema lagret ?
Jag tror 95% av alla här på forumet skulle rösta för det första alternativet; Volvo OE alltid bättre än "Feltema".

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]