Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Någon som vet vilken olja som ska användas i M47 växellåda i en Volvo 240 GLT 1988 (B230E)?

Har sökt här på forumet men finns ett tiotal olika förslag på olja.

Växellådan har plats för vevaxelgivare i kåpan, bör man täcka över hålet för givaren ?
av Rödsorken
Eftersom jag har så (befogat!) stort förtroende för "min mek" så säger jag Dexron 3. Det finns ATF Dexron 3, det ska det ju inte vara i en manuell, eller ska det vara det? Han slog i 2,2 liter. Boken säger "syntetisk växellådsolja" och volymen 1,55 l men ingen uppgift om viskositet. Men motorolja ska det INTE vara, det var helt klart.
I klumpen slog han förresten 2 l vanlig 80W-90. Ja, bakaxeln menar jag.
VR-givaren måste du ju ha. Menade du ifall den inte tätar ordentligt? Tror inte det är så noga.
av VolvoNisse
Växellådan är från en senare Volvo med B230F som har vevaxelgivare.
Gamla växellådan har ingen plats för givaren.
B230E har ingen vevaxelgivare på den platsen.
Därför jag undrar om man ska täcka över platsen för givaren, så det inte går skräp ner i svänghjulet ?
av Rödsorken
Aha! Men varför skulle du INTE täcka hålet? Elegant vore väl ett tjockt gummi som får sitta med för givaren avsedd skruv. Risken är minimal men tänk en jädra mutter som letar sig in där och fastnar mellan kuggkrans och startmotordrev... :-o
av Amarace
Det har ändrats under åren, men nån Dexron (det är GM) är jag tveksam till, tvärtom så är det typ F/G (Som är Ford) om man använder ATF-olja, är väl mer viktigt om man har M46, men Dexron är "blaskigare". Motorolja går alldeles utmärkt, Volvo rekomenderade det själva, vanlig 10w30 så länge man inte körde när det var kallare än -10. Och senaste budet är när Volvo satte etikett på en egen olja som är tre gånger dyrare än på macken.
Rödsorken, du mek kanske du ska ta ett snack med, bakaxeln ska inte "vanlig" transmissionsolja, det ska vara GL5, alltså Hypoid, och det är 1,3l (1030) eller 1,6l (1031) som bakaxeln rymmer, inte två liter.
av rd350
Man ändrade från atf-olja till motorolja då den är bättre för lagren De tidigare årsmodellerna av m47 hade problem med att få lagerna att hålla. (M46 med överväxel vill dock ha atf f/g aldrig dexronoljor i överväxel! Risk att den slirar är stor)
Användarvisningsbild
av lennarte
Vanlig 80W-90 olja, vad är det? Det finns flera olika typer. Förr användaes det till både växellådor och slutväxlar. Dock fanns det olika typer av den. Dom benämndes från GL1 och upp till GL5. 1 och 2 är äldre typer, 3 och 4 är för växellådor och endast 5 är för bakaxel med med "hypoid funktion". Alltså bakaxlar med pinjongen under centrum på kronhjulet. Det blir då en "glidande" rörelse som kräver speciella tillsatser i oljan. Dessa tillsatser saknas i andra typer av GL olja. Och, GL 5 olja är t.o.m skadlig för växellådor då tillsatserna kan vara frätande för den mässing som finns i synkroniserings ringarna.
av Rödsorken
Amarace skrev:Rödsorken, du mek kanske du ska ta ett snack med, bakaxeln ska inte "vanlig" transmissionsolja, det ska vara GL5, alltså Hypoid, och det är 1,3l (1030) eller 1,6l (1031) som bakaxeln rymmer, inte två liter.
Gulp! Såklart ska det vara hypoid. Kommer nog att fråga honom fss. På volymen kanske det var 2 l han tog betalt för. Hehe. (I klumpen var inte oljan vacker så det var skönt att få det gjort. Annars tycks oljebyte i lådor/diff vara en sak man knappt gör. 20 000 mil liksom... Det är ändå en så billig försäkring, enligt mig. Min mek bytte alla vätskor tvärigenom - utom spolarvätskan.)
Vad gäller ATF visavi motorolja förstod jag att det skulle bli debatt. Sign RD350 talar om lagren i tidiga M47:or. Den som blir bortkollrad slår ALLA oljor + en klick smör i lådan som en kompromiss.😁
Ett halt område detta med smörja.
av VolvoNisse
Det var en del olika förslag på olja :-)

Den här oljan följde med i bilen.
Är det rätt olja ?

Finns även en flaska med OKQ8 växellådsolja för Volvo GL1.

Måste veta vad jag ska söka efter.
av Rödsorken
Det där skulle jag kalla en "vanlig växellådsolja", normaltjock med viskositetstal på 80. Klarar testnorm GL-4 enl API osv. Ska tåla tryck (EP- extreme pressure) men är inte en hypoidolja, dvs inte en olja för "snedskuret".
Vore jag du skulle jag ta råden här i din egen tråd och använda motorolja! Nu drar jag på mig eld, men växellådsolja är väl egentligen bara en tjockare och klibbigare olja än motorolja? (Hojar är däremot en helt annan pilsner! Mc-oljor ska klara en våt koppling. Slår du "mack-olja" i en modern båge kommer kopplingen att slira inom 100 mil. Gäller således inte Bumsar.)
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?