Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wärniss
Jag köpte en 440GLT -90 för någon månad sedan, Den hade fått nedslag på besiktningen. Bromsrör längstgående va det rostangrepp på.
Jag tyckte bromsen var lite svampig när jag körde med den innan jag gav mig på bromsröret. tänkte att det bara var luft i systemet.
Men nu när jag har bytt bromsröret nipplar både på röret och på oken bak så är det problem med luftningen på bak oken.
Problemet är följande:
När tändningen är avslagen så satt jag och en polare och luftade i över en timme på det "vanliga" sättet alltså att min polare sitter i bilen o trampar upp tryck, trycker ned pedalen och håller den nedtryckt sammtidigt som jag losar på nippeln på oket och det pyser ut luft.
Så ska det ju vara men oljan ska ju komma fram tillslut. Men icke. det bubblar lite och pyser luft. Spelar ingen roll hur länge man håller på.
Men om jag sätter på tänningen så pumpar (ac eller bromsservo?) upp tryck och stannar efter en stund. om man trampar med pedalen då likadant som jag beskrev ovan så fullkommligt sprutar det olja ur nippeln!
Jag kan inte förstå vad som är fel!

Bilen är upphängd och bakbromsen tar om jag trycker ned pedalen i botten och har täningen på men inte om den är avslagen så går det inte att bromsa alls bak.
Fram är det inga som helst problem.

Mvh Erik (Ny här på forumet)
av Merlinsghost
Enligt Haynes gör man följande för att lufta bak.

Öppna luftningsnippeln.
Låt din polare trycka ner bromsen.
Slå på tändningen i max 10 sek.
Dra åt nippeln.
Släpp pedalen och fyll på olja.
Upprepa om det behövs.

Björn
av Wärniss
Okej. Tack. Vem är det föresten? :P
Jag ska testa det där imorn om jag hinner.

\\Erik
Användarvisningsbild
av Brainy
Wärniss skrev:Okej. Tack. Vem är det föresten? :P
Jag ska testa det där imorn om jag hinner.

\\Erik
Haynes är ett förlag som har reperationshandböcker :)
/Anders
S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Kollar på första bil åt dött[…]

Bruksanvisning V90 2017 .

Installerade ISOfix på framsätet i V90n[…]

Interiör i nya XC60 2025.5

Hejsan en undran.. Interiören verkar mycket m[…]