- sön 18 aug 2024, 14:35
#1586931
Min Volvo 240 från 1988 med B230F LH2.2 "pulserar" som om föraren hade upprepande trampat ned och direkt släppt gaspedalen ett par gånger per sekund. Pulserandets hastighet ökar dock med vagnens hastighet (inte motorns varvtal). Pulserandet känns mest vid acceleration och motorbromsning vid hastigheter mindre än ca 40 km/h. Vid hastigheter över ca 40 km/h känns det mer som vibrationer. Tycker mig känna svagare pulserande när jag frikopplar.
Kanske relaterat: Precis innan ovanstående symtom hade jag problem med att bakvagnen rörde sig lite upp och ner. Detta berodde på ett bakdäck hade blivit lite orunt, tydligen pga jag hade pumpat bakdäcken lite hårdare än vad jag brukar. Detta verkar dock ha gått över efter jag minskat däcktrycket.
Men nu är alltså problemet att vagnen pulserar. Pulserandet i sig verkar "jämn" så jag vill inte kalla det för ryckningar.
Vad kan detta bero på?
Har kollat: Jag kan med handkraft trycka upp kardanaxeln ca 5 cm precis bakom stödlagret, och gummit runt stödlagret ser helt ut. Känner inget glapp i knutkorsen. Med bilen upphissad snurrar hjulen lätt så det lär inte vara något med bromsarna.
Kanske relaterat: Precis innan ovanstående symtom hade jag problem med att bakvagnen rörde sig lite upp och ner. Detta berodde på ett bakdäck hade blivit lite orunt, tydligen pga jag hade pumpat bakdäcken lite hårdare än vad jag brukar. Detta verkar dock ha gått över efter jag minskat däcktrycket.
Men nu är alltså problemet att vagnen pulserar. Pulserandet i sig verkar "jämn" så jag vill inte kalla det för ryckningar.
Vad kan detta bero på?
Har kollat: Jag kan med handkraft trycka upp kardanaxeln ca 5 cm precis bakom stödlagret, och gummit runt stödlagret ser helt ut. Känner inget glapp i knutkorsen. Med bilen upphissad snurrar hjulen lätt så det lär inte vara något med bromsarna.
- By McE