Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hx4082
Hej
Jag är ny på detta forum, och även helt ny på volvo faktiskt.

Håller på med ett litet hemmabygge, en gårdstraktor typ och snubblade över en B21 som jag ska använda.

Då jag inte plockat ut den ur någon bil vet jag heller inte hur kylsystemet är designat. Vilka anslutningar som är till vad. Bortsett från dom två uppenbara som ska till kylaren.

Bifogar två bilder där det framgår vad jag funderar över.
Bilagor
4.jpg
4.jpg (2.76 MiB) Visad 5379 gånger
3.jpg
3.jpg (2.38 MiB) Visad 5379 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta är någon form av stationär motor, Penta hade gröna motorer. Bilmotorn hade i vissa fall insuginingsröret vattenuppvärmt. I så fall är nr 3 också kanske till insuget. Vid 4-de insugningsröret hålet är där ett pluggat hål, det bör vara till insugningsröret. Nr 4 är till värmeelementet. Nr 2 är retur från värmeelementet och nr 1 är en kran för att tömma ur kylarvätskan. Ovanför strömfördelaren är där ett hål under insugningshålet, det är tilloppet till insugningsröret. Det ser inte riktigt ut som på bilmotorn vid 2-an, men i huvudsak är det nog så.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Hx4082
Hej
Motorn kommer från en bil, det är jag som kladdat på grönfärg då den ska sitta i en traktor 🙂

Även Volvo CE har gröna motorer, därav färgvalet.

Så i princip plugga nr3 och bara använda nr 2 & nr 4?
Användarvisningsbild
av lennarte
Bör funka. Såg nu att vevhusventilationen är pluggade. Den måste fungera annars lär det trycka ut olja lite varstans på motorn.
av rd350
Vevhusventilationen på blocket med tillhörande oljefälla måste vara där, hålet i ventilkåpan räcker aldrig. I hålet där oljefällan är monterad ska det även sitta en slang som går ner i sumpen, osäker på att den går att få riktigt på plats med sumpen monterad...
av Hx4082
Jag har ett 230 block liggandes, på det sitter vevhusventilationen kvar, kan givetvis ta från det. Men denna motor har fram tills min kompis lyfte ur den rullat i detta utförande. Men det är ju som sagt bara att flytta över.
av Amarace
En sån här B21 har bara vevhusventilationen i ventillocket, på slangen därifrån så sitter en oljefälla
Användarvisningsbild
av lennarte
Då är det "som förr i tiden" med 1969 års avgasregler "öppet" lock och slangen till insuget. Då måste motorn vara 75 - 76 års modell. 1977 kom nya (hårdare) avgasregler. Att där är ett lock på oljefällan är säkert för att USA (Kalifornien) hade strängare (andra) krav då och (motorn som var helt ny då) är förberedd för ännu strängare krav. Som lurade runt hörnet (katalysator)
1976 presenterade Volvo och Bosch den förste katalysator renade (med Lambdasond) bilen. Det blev sedan vägledande för hela världen och alla kommande avgas krav. Dock inte i Sverige...... Vi hade 1977 års (egna) avgasregler som förbjöd användning av katalysator. Med påföljd att just Sverige var ett av dom sista länder att tillåta (även import) katalysator renade bilar (1987).
En massa onödigt vetande.......
av Amarace
Lennarte, Nä, till årsmodell 76 blev det avgascertiferat, andra regler alltså, inte 77, 69 kom det att vevhusventilationen ska vara sluten, alltså gå in i motorn igen. B21 hade såhär 75-80 (ut genom ventilkåpa och in till luftburken), 81 kom egr och vevhusvent på blocket.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]