Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240Kungsholmen
Volvo 244 GL (1991)
IMG_7340.jpeg
IMG_7340.jpeg (2.59 MiB) Visad 3230 gånger
Vi kom nyss hem från Norge-tur på ca 200 mil: fjäll och fjordar. Bilen gick 100% jättebra i Norge. Men på hemvägen började den krångla (lite). Vi kunde ta oss hem utan problem, men jag måste nog felsöka/åtgärda.

Kan någon guida mig?

SYMPTOM: Det är vid gaspådrag från stillastående eller efter inbromsning (vid utfarter och rondeller) som den emellanåt helt tappar drivkraft i några sekunder. Motorn puttrar då lite burkigt och så kommer det en liten feltändning ibland. Sedan kommer den igång som vanligt och känns stabil och bra vid vanlig körning och i hög hastighet.
Mvh,

Joakim
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är ganska stor skillnad mellan årsmodeller, motor typer m.m. Ju mer rätt info vi får, desto enklare att hjälpa
av 240Kungsholmen
Modellen är Volvo 244 GL (1991).
Motor: 2.3 i KAT 1991 115Hk (B230F)
Automatväxlad.

Tidigare reparationer:

2023:

Bytt bränsletrycksregulator (ny)
Bytt tändmodulen (ny)
Bytt luftmassemätare (ny)
Bytt tändspole (ny)
Bytt tändkablar + tändstift (nya)
Bytt fördelarlock och rotor i fördelaren (Biltema nytt)
Bytt sensor till gasspjäll (ny)
Bytt batteri (nytt)
Bytt tomgångsregulator (ny)

2022:

Bytt bensinpump: Bosch 0580 464 047 (ny)
Bytt bensinfilter (nytt)
Bytt tankarmatur inkl tankpump (ny)
Bytt olja/oljefilter (nytt)

2021:

Bytt relä bränslepump (ny)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kollat så att det inte är nå oxid i säkringsdosan och den lilla säkringshållaren som sitter på innerskärmen vid ungefär vid tändspolen. Och att kabeln dit från batteriet är ok. Givaren som läser på svänghjul / drivplatta är ju en annan tanke .
Användarvisningsbild
av lennarte
240 och 340 hade (ibland) vid denna tid ett annat tändsystem (alltså inte Bosch) som inte går till historien som ett av dom bättre. Sista 740 hade också detta. Där sitter tändspole och tändförstärkare ihop i en enhet. Ofta fel på tändspolen på dessa. Som ovan skriver, säkringarna vid batteriet, en till tändlåset och en till insprutningen kan ibland ärga våldsamt p.g.a närheten till batteriet ( vid gammalt batteri)
av Rödsorken
Högre oktantal = bättre tålighet mot självantändning. Det är primärt kompressionsförhållandet som styr kravet på bränslet. En B230F går bra på 95 oktan. (Här blir det öppet för diskussion!)
På din motor är "allt" bytt och sörrvat, utom möjligen kontroll/rengöring av spridarna? Kanske har lite körning rensat så att du nu har perfekt bränsletillförsel till förbränningsrummen igen?

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]