Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vision
#1584330
Har en 244 GLT som har strulat lite, tomgången pendlar ca 400 rpm och vid körning upplevs den slö.

Har felkod 2-3-2

Provat följande

- Sprayat startgas vid insug och vakumslangar
- Bytt lambdasond
- Kontrollerat säkringar
- Rengjort tomgångsventilen
- Rengjort Bränsletrycksregulatorn
- Kontrollerat svänghjulsgivaren
- Sett över kablage i motorrum
- Bytt fördelarlock, tändkablar, stift, rotor
- Kontrollerat LMM

Men börjar få slut på idéer, känns som att man får ta ett varv till och byta lambdasonden igen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1584356
Du har förmodligen en läcka på insug/avgassidan någonstans mellan LMM och Lambdasonden. Du måste "nolla" felkoderna när du bytt delar, annars (i vissa fall) är felet kvar då ECU måste "nollas" och "starta om"

"2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem. "

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]