Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en Volvo 240, B230F, 89, den har alltid hoppat igång direkt till att nu helt plötsligt börja bli trög startad vid kallstart.
När den väll är igång så går den hur fint som helst, o om man stänger av den o startar efter ett par timmar igen så startar den lätt.

Jag misstänkte bränsle pump eller bränsle filter, så har bytt bägge (pumpen under till o inte den i tanken)
Men nu efter bytet så har den tyvärr fortfarande samma beteende, man går köra startmotorn en 7-15 sekunder o sedan hoppar den igång.

Någon som har några tips om vad jag mer kan kolla?

Det mesta av tändsystemet är nytt.

Mvh
Du kan ta ut felkoder på denna modell, t.ex tempgivaren. Du kan även testa vissa komponenter, t.ex spridare och e.v kallstart spridare (finns inte på min -89-a). Min är en tidig 89-a som "kallas" 88B
Sedan kan det ju dåliga tändstift, tändkablar m.m
Du måste alltid radera felkoderna om där finns) annars kan (i vissa fall) felet vara kvar även om du bytt komponenter.
Om bilen går, men startar segt, finns gnista osv och det verkar frid och fröjd på det sättet. Men du kutar iväg och byter soppapump, men har du kollat att den verkligen matar på? Ryck ledningen ovanpå motorn och se efter. Vi har ju bränslerelä och andra saker som bråkar lite på de här vagnarna - din är 35 år. Sedan är det också regulatorn, BTR som är ansluten med vakuumslang till insuget. Felkoder ska du givetvis nolla och sedan kolla. Jobba systematiskt.
Jo, bytte lite förhastat kan jag ju erkänna, men kompisen hade ny pump liggandes o filtret kostade ju knappt något.
Efter bytet så går han dock bättre och har inga korta "hugg" i acceleration.

Men åter till felet, ja, pumparna går, i allafall den jag bytte,(satte direkt ström där relät sitter) var svårt att höra om den i tanken går.
Vilken säkring sitter den under bilen på?
Skulle kunne rycka säkringen för den för att säkerställa att den i tanken går.

Regulatorn, var sitter den och hur kontrollerar jag den?
BTR, vet jag inte vad den förkortningen står för.

Men då detta fel enbart uppstår vid en "kall" start, alltså stått typ efternatten, så känns detta så underligt, den borde ju alltid vara svårstartad om det är ett läckage i en vakumslang?

Tack för tips
Bränsletryckregulator, BTR (eng FPR) sitter på insprutade motorer. Det är alltså klumpen i framkant, högst upp. Den ska öppna vid undertryck då motorn suger luft. Ifall den läcker kommer soppa i vakuumslangen. Och tar du bort den luktar det bensin där. Är väl ett ganska vanligt fel och lätt att undersöka iaf. Sedan tog Robin upp en punkt: Backventilen tätar illa så att det rinner tillbaka. Ja, men det är ju klart! Han har nog löst problemet.
Grejen är att jag har ju bara en chans per dag o prova mig fram då den vara är svårstartad när den stått ett vist antal timmar.

Men det som Robin nämner och även du rödsorken, det känns som den inte får soppa dom första 10-15 dec och därav inte startar.
O då den står en längre stund, tappar den trycket o soppan rinner tillbaka.

Backventiler till bränsle systemet, är det fler än den som sitter på bränslefiltret?
Nu har jag gjort jobbet åt dig :-) och sökt runt lite: Det är nästan garanterat en felaktig backventil du har. Grejen efter filtret ska bytas alltså. (Kan det möjligen sitta en grunka på slangen uppe i motorrummet också möjligen?) Hör du pumparna morra när du slår på tändningen får du vänta några sekunder extra innan du aktiverar startmotorn. Trycket behöver byggas upp. Men byt ventilen - 85 spänn på Folkraceshop t ex.

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]