Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1582800
Hej jag har en 240.med b20 motor som tempen går upp högt, nära rött. Spolade rent systemet och skulle montera en ny termostat men så var det fel såklart så fick montera tillbaka den gamla som såg rätt så sliten ut, men som ändå öppnar om man pressar ihop den. Så den är inte "fastrostad iallafall " men samma visa, den blir varm. Men jag har bra värme i kupén.

Så innan jag beställer en ny termostat så tänkte jag att det kan ju faktiskt vara vattenpump? Bilen kan ju ha orginalpumpen liksom. Så nu ska jag beskrev vart och vilka slangar som blir varma.
#1582809
Om slangen ur kylaren (den undre) är sval, så är kylaren övereffektiv, eller snarare igentäppt. Inte riktigt in detta fall, nej. Troligast är termostaten stängd ELLER pumpen slut. Första åtgärden jag skulle prova vore att köra utan termostat. Och försöka kolla flödet via pumpen - håll en hink vid övre slangen när motorn går.
Att kupén blir varm trots de misstänkta stoppen kan bero på termosifonprincipen, dvs att hett vatten stiger så att detta räcker för att pressa lite genom elementet därinne.
#1582825
☆ kanske löst, tog ur termostaten och körde utan och då gick den inte inte upp så mycket i temp, men det kom värme i kupén och alla nu blir även slangen från vattenpump till nedre anslutningen på kylaren lite varm så jag beställer en ny termostat att börja med :-)



Tack för tipset, om jag skulle köra utan termostaten, hur funkar det då, om den inte blir varm så är det troligtvis termostaten?

Och blir din varm ändå så är det troligtvis vattenpump?

Kan tillägga att det är inget stop nån stans, då jag spolade ur systemet över allt och det kom ur vatten som det ska. Mvh :-)
#1582982
Såklart man kan köra en vattenkyld motor utan termostat, men det betyder att motorn sällan uppnår sin arbetstemperatur eftersom flödet då är fritt i hela systemet. På vintern blir det inte alls bra. På gamla bilar fanns en kylargardin som likt en persienn ströp luftflödet genom kylaren. Termostaten är nödvändig i vårt klimat så det är endast en fråga vilken öppningstemperatur på den man önskar. Eller vad som rekommenderas för motorn. Man har väl sett både 82, 87 och 92 C för olika B18-230. En högre temp ger snabbare uppvärmning av blocket vilket är önskvärt. Som bonus får man snabbare värme i kupén via elementet, antar jag. I min barndom var det en åtgärd inför vintern att byta termostat, ungefär som man la på vinterdäck och tog fram isskrapan. Det fanns nog de som t o m la handskar i handskfacket!
En trasig vattenpump låter, kärvar eller går friktionsfritt. Släpper du generatorremmen så kan du känna på den rent handgripligen. Jag är sådan där att jag skulle vilja se den i arbete, dvs kolla flödet med övre slangen loss till en hink och utan termostat (ostrypt). Men å andra sidan vet jag inte vad den ska ge i liter per minut. Men bara för sinnesfridens skull. Tar man en ren hink kan kylarvätskan återföras.
#1583251
Ny termostat men ändå blir den varm, och slangen från vattenpump till nere slangen till kylaren är kall.. Kan jag sätta den åt fel håll? Jag har satt i den så fjädern är nedåt, som på bilden nedanför.
Bilagor
Screenshot_20240707_212014_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20240707_212014_Samsung Internet.jpg (98.89 KiB) Visad 2421 gånger
#1583269
kicken skrev:Ny termostat men ändå blir den varm, och slangen från vattenpump till nere slangen till kylaren är kall.. Kan jag sätta den åt fel håll? Jag har satt i den så fjädern är nedåt, som på bilden nedanför.
Termostaten sitter i så fall rätt. Du har i så fall dålig cirkulation i systemet. Hur varmt blir termostathuset? Kan du hålla kvar fingertopparna mer än 2 sek är motorn inte varm. Har för mig att termostaten ska vara 87° på B20 med slutet system. Skovelhjulet i vattenpumpen kan ha skador på , eller t.o.m lossnat. Men vanligast när bilarna är så här gamla är att kylaren har tätnat.
#1583294
Jag har själv haft lite "värmekrångel" i min vagn och läst en massa här på forumet och andra ställen. Det finns tydligen en sak som man bör göra: Kolla termostaten! Häng den i en kastrull, värm och kolla hur den öppnar. Lite tusch på delarna gör att du eventuellt ser bättre. Detta kräver naturligtvis en korrekt termometer. Vattnet stormkokar vid 98-99 C vilket är en kontrollpunkt. Själv har jag en garanterat rättvisande termomoter och min nya 92 C-termostat som jag skaffade fss började röra sig vid 93-94 C, vilket måste ses som godkänt.
#1583315
Nu är nya termostat testat och den öppnar som den ska, och även ny vattenpump, skulle säga det är bättre... på tomgång så ligger den lite över "N,et" i normalt på mätaren, alltså lite över mitten. Men kör jag så går den upp mer och nära rött..

Efter jag tog en tur så var tempgivare nära rött och den nedre slangen mellan kylaren och vattenpump var inte alls så varm, slangen dör uppe vid termostaten var jättevarm..

Om det inte är tätt i systemet, kan det vara luft?

Annars måste det vara tempgivare? Fast vid normaltemp ska inte båda slangarna vid kylaren vara varma?
#1586559
Nej, den övre slangen blir het, den nedre för kyld vätska UR kylaren och bör verkligen vara mindre het. Det kanske inte finns exakta (användbara) siffror på detta, men vätskan är "motorhet" i termostathuset. Där kan du inte lägga handen utan att bränna dig. Övre slangen skickar detta vatten genom kylaren. Hur mycket kyler kylaren? Hur långt är ett snöre? Nästan så. Luft kan väl bråka i systemet. Du har ju faktiskt äkta Volvo expansionskärl på kärran, inte sant? Lätta på trycket där, prova flera gånger när du stannar till. Hur bra är din fläkt förresten?
Det är också så att flugor och andra yrfän sätter igen kylaren. Dessa tar man bort med en insektsnyckel (har jag hört). ;-)

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]