Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1582741
Hej!

Jag har en 245 -91 med b230f som jag upptäckte att den hade väldigt låg oljenivå. Det saknades typ en liter. Hur ser det ut på dessa bilar, finns det en givare för oljenivå eller bara oljetryck? Eller båda? Hur börjar jag felsöka detta?

Och sen så måste ju oljeläckaget fixas. Var börjar man? Packboxar? Ventilkåpapackning?

Tack på förhand!
#1582745
Det finns en givare för oljetryck, men ingen för nivå. Man får ju titta om det finns något uppenbart ställe där det läker. Men packningen i oljepåfyllningslocket, ventilkåpspackning eller någon packbox är ju rimliga gissningar. Sen lär man kolla om det läker eller om den drar olja. Även oljefällan (svart plastburk under insuget) vevhusventilationen med tillhörande slangar och så är bra att kolla så det är rent.
#1582749
Det finns en oljesticka. Där ser du hur mycket olja du har i motorn.

Det finns mig veterligt ingen nivågivare, bara en oljetrycksgivare. När oljetryckslampan börjar lysa har du problem (lågt oljetryck) och bör stanna omedelbart.

Att en drygt 20 år gammal bil tar en del olja behöver inte vara ett stort problem. Om det är externt läckage så bör du se var det rinner ut olja, och får fixa det. Är det internt så är det svårare att se. Det kan vara kolvringar som börjar vara dåliga, det kan vara ventilstyrningar, det kan vara vevhusventilation etc.

Jag hade börjat med att fylla på olja och sedan ha koll på hur mycket olja som går åt. Tar den bara "lite" olja hade min lösning vara att fylla på det som behövs...
#1582756
Marlboroman skrev:Det finns en givare för oljetryck, men ingen för nivå. Man får ju titta om det finns något uppenbart ställe där det läker. Men packningen i oljepåfyllningslocket, ventilkåpspackning eller någon packbox är ju rimliga gissningar. Sen lär man kolla om det läker eller om den drar olja. Även oljefällan (svart plastburk under insuget) vevhusventilationen med tillhörande slangar och så är bra att kolla så det är rent.
Malmstroem skrev:Det finns en oljesticka. Där ser du hur mycket olja du har i motorn.

Det finns mig veterligt ingen nivågivare, bara en oljetrycksgivare. När oljetryckslampan börjar lysa har du problem (lågt oljetryck) och bör stanna omedelbart.

Att en drygt 20 år gammal bil tar en del olja behöver inte vara ett stort problem. Om det är externt läckage så bör du se var det rinner ut olja, och får fixa det. Är det internt så är det svårare att se. Det kan vara kolvringar som börjar vara dåliga, det kan vara ventilstyrningar, det kan vara vevhusventilation etc.

Jag hade börjat med att fylla på olja och sedan ha koll på hur mycket olja som går åt. Tar den bara "lite" olja hade min lösning vara att fylla på det som behövs...

Tack så mycket för svar! Jag provar att byta oljetryckskontakt. Vet någon om det går att göra det utan att tappa ur all olja?

/Albin
#1582759
Händig skrev:
Tack så mycket för svar! Jag provar att byta oljetryckskontakt. Vet någon om det går att göra det utan att tappa ur all olja?

/Albin
Oljetrycksvakten borde inte slås på med 1L olja för lite i tråget, inte på en vanlig väg om du kör normalt.
Fyll på kör och fixa läckagen.
#1582769
Oljetryckslampan tänds när oljetrycket sjunkit till 0.3kg tror jag och då är det nästan torrt i oljetråget o då är det nästan för sent egentligen. Om det fattas 1 liter olja så är det definitivt ingen katastrof, bara oljepumpen kan suga håller den trycket, stora marginaler i dessa gamla spisar. Fyll på olja o håll koll på stickan om du inte ser några uppenbara läckage.
//Chris72
#1582787
Min fars 945 hade en ganska stor oljeläcka från en av slangarna till turbon. Innan vi upptäckte och åtgärdade detta hände det att oljetryckslampan tändes upp korta stunder när man körde i kraftig lutning och dylikt. Vi fick fylla på drygt 2 liter olja för att komma upp på rätt nivå på stickan. Bilen har rullat åtskilliga tusen mil under många år sedan dess utan några problem.

Jag skulle inte tro att du har orsakat några skador genom att köra med en liter under rätt nivå, men det är ju väl värt att identifiera var den trycker ur sig. Är vevhusventilationen tät så kan den trycka ur sig olja utan att något är direkt fel, så det är väl värt att titta över och rengöra eller byta.
#1582810
Uppkom detta plötsligt? Hur ofta kollar du oljenivån? Byt inga givare innan du vet vad som pågår!
Nu har du fått en massa tips av forumisterna. Sålunda:
1. Slå i olja - till max minst - och håll koll på nivån. Läs av noga, kall motor, plant underlag, Dagligen till att börja med.
2. Kryp under och undersök läckage, det finns några ställen som är kända: Påfyllningslocket är ju enklast, bakkant topp, framkant bakom kamkedjan dvs nedtill...
3. Undersök ev övertryck i motorn vid påfyllningen och motor igång - känn med handen eller ta en plastpåse. Hur mår din vevhusventilation? Oljefällan kan klägga igen på en motor som gör många korta resor. Sitter under insugsröret djupt ner och behöver kanske rensas/bytas.
4. Har du en otät motor som ryker? Det är hyfsat ovanligt men t o m på en Volvomotor kan kolvringar eller ventilstyrningar ge upp. Då drar den olja (som motorerna förr i tiden). Kan väl t o m bli kladdigt i avgasröret.

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]