Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
(Det händer att jag sticker in allmänna frågor om allt möjligt som kanske inte är helt 2,3,400-relaterat, men forumet saknar en avdelning "alla möjliga bilfrågor". Så jag kollar här med kunskapsbanken.)

Min vagn har inte så många mil, men många år, på nacken (bakrutan) och jag bara väntar på att den ska börja klonka i bakvagnen eller att besiktningen anmärker på något i hjulupphängningen. Gummi eller PU? Håller ni med om detta:
1. Det är klokt att byta allt på en gång. Stort jobb och hjulinställning osv
2. Original gummibussningar är lite billigare och gör bilen mjukare i gången och lite tystare
3. Moderna PU-bussningar kostar en del men ger bättre grepp (fasthet) och håller mycket längre
4. Egentligen är det där en struntfråga. Vill man köra fort är det - förutom breda däck - först bättre stötdämpare och hårdare fjädrar som behövs om vi bara pratar om vägegenskaper. Och är det komfort som önskas blir det tvärtom
av Amarace
Finns ju en avdelning som heter "Allmän bildiskussion" ;)
På en "vanlig" bil skulle jag köra vanliga gummibussningar, ser ingen anledning till nåt annat.
Jag byter då det behövs, inte bara för att, bak brukar vara momentstagen främst som slits, där byter man bögge på staget då man liks har det loss, bärarm är ju den i bakaxeln som kan vållanlite problem och merarbete, främre brukar gå bra, tvärstaget brukar gå bra också.
Hjulinställning existerar inte för bakvagnen.
Framvagnen däremot är det ju bra att göra hjulinställning om man byter nåt där, men jag har haft väldigt många 240, kört med dom i många år, och i framvagnen är det bara nån gång jag bytt bussning, tycker det håller bra där, styrled och nån spindelled däremot har det blitt några under alla år, likaså krängninshämmarbussning.
av Rödsorken
Det är verkligen sant - rullar man HELA vägen ner så upptäcker man ALLA avdelningar. :-D
Dina råd är egentligen vad jag ville höra - skälet till att överväga kralligare bussningar är endast längre livslängd. Kan diskuteras nyttan med såklart.
Krängningshämmaren fram är ett ställe man hört talas om, ja. Och 240:ns styrleder är nog en "vanlig" grej på bilprovningen. Förr pratade Volvoägare om sina P-ändar då och då.
Att saken kommer upp är för att jag på sikt - vid framtida underhåll - gärna skulle gå åt det mjuka hållet. En "sossecontainer" är inte en Maybach men det kanske finns självklara saker man kan tänka på för bättre flyt över tvättbrädorna. Min första upplevelse i en Merca var en svävande upplevelse. Och det var bara en vanlig 190 "fena", men den gungade fint över brunnslocken.
Tack för tipsen!
HVO 100 för dyrt?

Finns väl bara en anledning, för att man[…]

Problem med instrumentet.

Hej,har en s60 D4 awd-17 uttagen 18 som rullat n&a[…]

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]