Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag tänkte att kolla hur bränslepumpen mår rent elektriskt i vår 4-dörrars 460 GL -91 med insprutningsmotor. Det verkar som att det inte kommer fram soppa till motorn.

Observera att båda reläerna (till bränslepump och Lambdasonden) och 10A-säkringarna under handskfacket är hela och testade.

Bilen har fått för sig att inte starta överhuvudtaget men kör man på startgas så går motorn till startgasen är slut.

Det går ju några några flaskor startgas per mil.... blir liiiite dyrt i längden.... :mrgreen:

Men den stora frågan är hur kommer jag åt bränslepumpen i tanken?

Är det nåt hål under baksätet eller??

Jag tänkte att koppla en 12 V spänning rak på pumpen för att se om den funkar.

Jag tackar på förhand för Din hjälp i ämnet!

Mats McLund
Användarvisningsbild
av #27
Ja de är ett hål under baksätet..
av cyklamera
#27 skrev:Ja de är ett hål under baksätet..
Tack för Ditt svar!

Vet Du möjligen hur man får bort det uschliga baksätet? Finns det någon fällmekanism som jag inte hittar eller är det månne skruvat på plats?, isf var sitter dom skruvarné?

Mats McLund
Användarvisningsbild
av #27
Du har PM.
av noggemannen
ja ta bort sätet, sen tändning på då ska du höra pumpen klart och tydligt. den ska surra. annars är det fel på antingen pumpen eller kablage.
av cyklamera
noggemannen skrev:ja ta bort sätet, sen tändning på då ska du höra pumpen klart och tydligt. den ska surra. annars är det fel på antingen pumpen eller kablage.
Hej.

Med lite hjälp av #27 så gick det!

När jag väl fått bort soffan och plastskyddet över pumphålet hittade jag felet. Det var ett av de 4 kontaktstiften till pumpen som hade glappat och orsakat lite värme samt oxider. Efter lite slipning, rengöring och lite WD40 så går bilen som om den vore ny!!!

Motorn går möe jämnare nu än innan.

Ha dé gott och Tack n en gång!

Mats McLund

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]