Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1552405
Hej på er!
Min Volvo 240, 88-årsmodell med B230F LH 2.2 får ibland förhöjd tomgång och kraftiga ryck. När det hänt vägrar motorn sedan ofta att starta. Någon dag senare kan man starta motorn igen hur lätt som helst.
Jag har bytt bränslepumpsrelät, tändstift, tändkablar och även tändspolen eftersom motståndet mellan stift 1 och 15 var lite högt. Jag har kontrollerat att luftmassemätaren är OK och att insugningssidan inte tar in tjuvluft (kontroll med startgas).

Vet någon hur man kan kontrollera att bränslepumpen inne i tanken faktiskt fungerar?

Vet någon hur man kan kontrollera att tändmodulen faktiskt fungerar?

Svar och gissningar tas emot tacksamt!
#1552432
widheg skrev:Vet någon hur man kan kontrollera att bränslepumpen inne i tanken faktiskt fungerar?
Med motorn på tomgång, skruva bort tanklocket. Stick ner en vanlig trädgårdslang förbi den lilla luckan. (om du har den) och håll slangen mot örat så ska du höra att den surrar. Oftast fungerar det med bara huvudpumpen om du har halv tank eller mer.
widheg skrev: Jag har kontrollerat att luftmassemätaren är OK och att insugningssidan inte tar in tjuvluft (kontroll med startgas).
Startgas fungerar bara på större läckor. Kolla på vevhusventilationen, tomgångsmotorn och spjällhuset. Det kan bli en massa "gegg" där

Testa och mät vid låset när du l&a[…]

Bromsbyte

Satta på belägg bak från Vparts i[…]

Jädrar! Hur man än vänder sig har m[…]

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]