Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jdrlawrence
Hej! Min 240 startar inte.

Eller den gör det, när man kopplar bort säkring 4 och ger den gas, då startar den. Dock startar den inte lätt sen utan man måste ge den gas igen. Lambdasols lampan lyser nu med. Får inga felkoder från dosan. Jag misstänker att det kan ha något att göra med pumpen i tanken. Innan idag har den haft lite startproblem vid 2 tillfällen, annars inga problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om motorstörningslampan (med symbolen lilla lambda från grekiska alfabet) lyser så finns det felkod. Antingen på hål 2 eller hål 6. Då har motorn gått in i "Limp Home Mode". Det betyder att ECU är låst i ett "nödlägesprotokoll" så att du ska kunna köra bilen till verkstad. Bilen är då svårstartad, svårkörd och har hög (ibland väldigt hög) bränsle förbrukning. Läs ut felkoder (dom finns om lampan lyser), skriv ner dom och radera koderna. Då ska motorn fungera tills felet uppstår igen, ofta när lambdasonden blivit varm och börjar fungera (efter någon km). Men det kan ta flera mil. Då kan du läsa ut nya, färska felkoder. Tänk på att du alltid måste nolla felkoderna själv, ingen annan gör det åt dig. Jag tror (vet ej säkert) att när du tar loss säkring 4 så gör du ECU strömlös (samma som när du tar loss en batterikabel) så felkoderna raderas.
av Jdrlawrence
Lampan försvan efter ett tag och bilen går vanligt, samma hände idag igen. Ska byta fördelarlock då bilen inte vill starta i fukt, men går helt som vanligt under dagen
av JacquelynLowe
Jag misstänker att det kan vara relaterat till bränslepumpen i tanken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Pumpen i tanken är ett måste när nivån i tanken är under halv. Över halv kan det funka ändå, men neråt/under kvarts tank brukar bilen stanna

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]