Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 244a årsmod 78 med en m60b40 till motor alltså v8. Startat hur fint som helst men nu efter vinterdvalan vill den inte igång. Finns gnista då den rycker igång på startgas.

Har bytt bränslepump (044) utanför tanken och filter men icke, pumpen surrar och går men kommer inget bränsle till fuelrailen. Sitter endast en pump på denna och original tankarmatur sitter kvar i tanken. Blåst igenom bränsleslangarna och är inte stopp någonstans. Har slut på idéer...
Får pumpen tillräckligt med ström?
Har du tillräckligt med bränsle i tanken så pumpen har en chans att orka dra fram bränsle? Kör du helt utan förpump..?
Säker på att du inte har något tryck alls vid motorn? Det finns ju möjligheten att det är tryck fram, men att spridarna inte öppnar.
Har inte kollar ang. Ström ska mäta i eftermiddag. Är ca 20l nytt bränsle i tanken så det borde räcka. Finns bara en pump men det ska räcka då jag kört med det innan?! Inget tryck fram till spridarna då jag provat med slang ner i flaska före spridarna, mellan pump och filter samt efter pump o filter. Riktigt underligt tycker jag!
Kablarna är rätt, har provat att mha. pumpen sticka ned ingående bränsleslang i en flaska med bränsle och utgående (före bränslefilter) till en flaska och den pumpar utan problem. Förstår inte vart problemet ligger när den inte får bränsle upp ur tanken
Har du kollat så att avluftningen inte är tät?

Sätt i en förpump i tanken. Det kommer att lösa ditt problem. Det kan va så att du kan komma runt problemet för stunden om du tankar fullt och gärna fyller ledningen mellan tanken och pumpen med bensin innan du försöker starta.
Ska kika avluftning samt testa fylla bränsleslangen mellan pump o tank. Tänker att det har fungerat innan med endast en pump så borde inte vara det, har köpt en likadan ny pump. Då den förra lät värre illa efter en vinter ute i kylan. Tänker att då slangarna blivit tömda på bränsle iom. Pumpbytet så kanske inte pumpen orkar dra pga. Luft i ledningarna?!
Då ska det sitta en tankarmatur med en liten förpump. Annars får huvudpumpen jobba 10-falt när nivån i tanken är under ½. Och under ¼ och brukar (bilar i originalskick) inte starta. Kanske 044 pumpen "tänjer" på dessa gränser. Jag har sedan många år en 044 pump på min 745-a (kör på etanol) och dom första åren höjde jag bränsletrycket till c:a 6 - 7 kg. Funkade fint men pumpen höll bara några år. Köpte då större spridare, och kör nu på 3,8 kg och pumpen har fungerat bra i 5 - 6 år nu

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]