Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Köpte nyligen en Volvo 240 -88
Bakvagnen hänger ngt. Är det dåliga stötdämpare eller är det fjädrarna som börjar vara dåliga?
Det finns ju mellanlägg att stoppa i mellan fjädervarven, kan det vara en billig lösning?
MVH/Volvo i norr
Användarvisningsbild
av lilleman
hej mitt råd är att byta fjädrar jag satte på biltemas förstärkta fjädrar på min 945a tror dem kostade 199 kroner styck det är två år sen nu och dem funkar bra den bilen är alltid fullastad mvh/roger :D
av anp
Byt fjädrarna till nya eller bättre begagnade.
Stötdämparna gör inget för nivån på bilen, de tar bara upp de "gungkrafter" fjädrarna alstrar vid in/utfjädring.

Gummimellanlägg kan vara en nödlösning för stunden, men bäst är att byta fjädrarna.
av volvo i norr
Tack för era synpunkter, antagligen är det fjädrarna som är problemet och då blir det fjäderbyte för min del längre fram i sommar.
av Rådlös
Finns det uppgifter på hur stort avstånd det skall vara på en "frisk" bil? Exempelvis mellan underkant på stötfångarn och ner mot marken.
Jag tänkte på den här frågan i dag när jag hade kört ett ärende i min 92:a med originalfjädrar.

Bilen var från början utrustad med automatiska höjdjusterande stötdämpare. Men dom var lite trötta, så dom bytte jag mot vanliga standard för något år sedan. Jag tycker att det lutar något lite, mer bak än fram.
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]