Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xRace50
Hej

Besiktigade 240n i går, den gick igenom utan anmärkning.
Men sen när jag skulle köra ut, så ville den inte gå igång. :evil:
Bilen rullades ut på parkeringen, väntade en kvart typ, sen så startade den igen.

Killen på besiktningen sa att det var ett vanligt problem bland 740 (b23)
Och att det var nåt relä till insprutningen som glappade.

Det här har hänt förut för mig men då brydde man sig itne, man lät den stå tills den gick igång. Men det här var ju rent skämmigt..

Man kanske inte vill råka ut för att den itne skulle gå igång igen om man fick kärringstopp eller liknande bara för att det inte funkar som de ska..

Är det som han sa på besiktningen?
Eller kan det vara nå annat?

För när man drar runt motorn när den är på de humöret så kommer det inge soppa till spridarna..

Hjälp uppskattas :)
av Rådlös
Detta relä lär ha en hängsäkring, som sitter på en kabel till vänster om motorn. Den blir ofta utsatt för smuts och oxiderar. Leta upp säkringen och ta ur den och gör rent med t.ex. 5-56 och lite mekanisk rengöring.

Det kommer inget bränsle ur spridarna förrän styrdatorn har fått klarsignal från dom olika givarna. Detta kan också tyda på ett annat fel som drabbade mig ofta. En skarvkontakt på kabeln för nollägesgivare, (heter ibland Övre dödpunktsgivare), glappar så att datorn inte får signal därifrån. Kontakten sitter ungefär i bakändan på ventilkåpan. Du känner igen den på en liten säkerhetssprint som man måste ta ur för att öppna kontakten. Kolla den om det inte är fel i säkringen, oxider och glappkontakt. Bli inte förskräck för att det är vaselin eller liknade i kontakten. Det skall vara där. Men det kan bli glappkontakt ändå. Det kan också vara fel på själva givaren, som sitter över svänghjulet. Jag känner till ett par exempel.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Nån hängsäkring till spridarrelät har jag inte hört nåt om, men som bes-killen sa så är själva relät oftast problemet. Det sitter på expansionkärlet, och enklaste åtgärden är att ta isär relät och löda om alla lödpunkter.
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]