Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
Om kamremen går av så är de 99% att ventilerna är krökta..
av buz.zuppe
#27 skrev:Om kamremen går av så är de 99% att ventilerna är krökta..
okej.

men om den inte gått av. utan bara flyttat sig ett kugg eller två.
Användarvisningsbild
av #27
buz.zuppe skrev: men om den inte gått av. utan bara flyttat sig ett kugg eller två.
De ska den nog klara..
av buz.zuppe
#27 skrev:
buz.zuppe skrev: men om den inte gått av. utan bara flyttat sig ett kugg eller två.
De ska den nog klara..

okej. hoppas det då.

du vet inte vart jag kan hitta hur kamaxel repsektive vevaxel ska stå?:S
Användarvisningsbild
av #27
buz.zuppe skrev: du vet inte vart jag kan hitta hur kamaxel repsektive vevaxel ska stå?:S
Har letat lite men hittar ingen bild men 480 klubben hade lite på sitt forum se på mektips om de är till någon hjälp..

http://www.svenska480klubben.com/
av buz.zuppe
#27 skrev:
buz.zuppe skrev: du vet inte vart jag kan hitta hur kamaxel repsektive vevaxel ska stå?:S
Har letat lite men hittar ingen bild men 480 klubben hade lite på sitt forum se på mektips om de är till någon hjälp..

http://www.svenska480klubben.com/
tack för tipset och länken. kul att du försökte leta åt mig med:)

men krävs alla special verktyg för att få det rätt?:S
Användarvisningsbild
av #27
buz.zuppe skrev: tack för tipset och länken. kul att du försökte leta åt mig med:)

men krävs alla special verktyg för att få det rätt?:S
De är kul att hjälpa andra :D

Och alla verktygen behövs nog inte...
av 480fantast
Det man ska tänka på vid kamremsbyte på 400-serien är att kolla så att löphjul och spännrulle är OK. Är dom inte bytta om bilen närmar sig 18000-20000 mil så ska dom bytas. Det är den allra vanligaste orsaken till att kamremmen går av och jo, det blir spagetti under ventilkåpan när detta händer...!

Som medlem i Svenska 480 Klubben kan man bl.a. köpa en komplett sats med båda hjulen till ett bra pris!

/480fantast
av buz.zuppe
tackar för alla svar.

var ventilras för min del.

precis köpt kamrem och spännare och löphjul. toppen ska renoveras och trimmas till lite:)
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]