- sön 17 jul 2022, 23:07
#1505449
Min Volvo 240 stannade på vägen idag, kraften försvann helt plötsligt och den reagerade inte på gaspådrag. Det small också några gånger i avgasröret. Lyckligtvis kunde jag rulla in på en ficka längs vägen, och blev sen bogserad hem.
Enligt tändinställningslampan finns det gnista, på alla fyra tändstift, och tändläget är rätt. Men kan gnistan vara för svag så att den inte räcker, trots att lampan visar gnista?
Bilen är från 1985, motorn är en B200K, förgasaren är en pierburg, vilket inte är original.
Den reagerar inte alls på startgas. Bränslepumpen fungerar, och jag har kört ner en kanyl i bränslemunstycket och sugit upp bränsle och konstaterad att det finns gott om bränsle, så det borde inte vara ventilen i flottörhuset som kärvar..
Om jag trampar ner gasen i bott, ocn håller den nere, och kör med startmotorn länge så går den ibland igång så mycket att den går på ett par hundra varv, på fullgas. Släpper jag gasen stannar den direkt.
Det finns en grunka fram i hörnet bakom strålkastaren som kallas tändförstärkare, eller tändmodul? Den har jag bytt en gång förut, men det är nog ca 20 år sen. Kan det vara den det är fel på igen? Hur konstaterar jag det isåfall?
Kan en ventil kärva så att det inte blir kompression? Men även om en kärvar borde väl motorn gå på de andra? Känns osannolikt att alla ventiler skulle kärva samtidigt.
Kamremmen är hel, kamaxeln roterar. Men kan kamremmen ha kuggat över ett hack? Jag lättade på kåpan för kamremmen. Kåpan är tvådelad. Ska det gå att få loss den övre delen utan att montera bort remskivor och fläkt och grejer?
Jag lyckades iallafall efter att ha tagit bort skruvarna på kåpan bända isär så mycket att jag såg remmen. Den såg bra ut , vad jag kan se, men den va lite slak tycker jag på ena sidan. Är det normalt?
Vad kan vara fel?
Enligt tändinställningslampan finns det gnista, på alla fyra tändstift, och tändläget är rätt. Men kan gnistan vara för svag så att den inte räcker, trots att lampan visar gnista?
Bilen är från 1985, motorn är en B200K, förgasaren är en pierburg, vilket inte är original.
Den reagerar inte alls på startgas. Bränslepumpen fungerar, och jag har kört ner en kanyl i bränslemunstycket och sugit upp bränsle och konstaterad att det finns gott om bränsle, så det borde inte vara ventilen i flottörhuset som kärvar..
Om jag trampar ner gasen i bott, ocn håller den nere, och kör med startmotorn länge så går den ibland igång så mycket att den går på ett par hundra varv, på fullgas. Släpper jag gasen stannar den direkt.
Det finns en grunka fram i hörnet bakom strålkastaren som kallas tändförstärkare, eller tändmodul? Den har jag bytt en gång förut, men det är nog ca 20 år sen. Kan det vara den det är fel på igen? Hur konstaterar jag det isåfall?
Kan en ventil kärva så att det inte blir kompression? Men även om en kärvar borde väl motorn gå på de andra? Känns osannolikt att alla ventiler skulle kärva samtidigt.
Kamremmen är hel, kamaxeln roterar. Men kan kamremmen ha kuggat över ett hack? Jag lättade på kåpan för kamremmen. Kåpan är tvådelad. Ska det gå att få loss den övre delen utan att montera bort remskivor och fläkt och grejer?
Jag lyckades iallafall efter att ha tagit bort skruvarna på kåpan bända isär så mycket att jag såg remmen. Den såg bra ut , vad jag kan se, men den va lite slak tycker jag på ena sidan. Är det normalt?
Vad kan vara fel?