Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola245
Hej mina kära Volvoentusiaster!

Hoppas på att ni kan hjälpa mig med en 245 från -89 B230F

Det var en solig dag när jag körde hem från jobbet och bilen dog utan anledning, allt slocknade som att batteriet var dött. Fick då stanna vid kanten, då det hänt förut så testade jag att starta den igen men gick ej. Nu har den stått i ett halvår utan att starta.

Motorn går runt, bensin kommer och gnista finns. När man släpper nyckeln så hoppar han till men det är allt.
Säkringarna är OK och bytta. Tanken byttes för dryga två år sen så är inte rost i bensinen.

Bilen har haft väldigt svårt att starta i kallt väder(startade inte alls om det var under -2) då byttes Kallstartsgivare för ett år sen efter det har han funkat någorlunda bra.

Jag har testat läsa av felkoderna men får inte upp något. Tänkte att det var trasigt så kopplade ur lambdasonden men då fick jag felkod.

Det som är bytt på bilen senaste halvåret är följande.

•Batteri
•Bränslepump
•Bränslepumpsrelä
•Fördelarlock och rotor
•Kamrem och spännrulle
•Luftmassemätare
•Styrenheter
•Tändmodul
•Tändspole
•Tändingslås
•Vevaxelgivare

Har funderat länge på om det kan vara kabelbrott någonstans, frågan är vart om det skulle kunna vara det?

Är det någon av er briljanta människor som har ett redigt bra förslag? Ni är mitt sista hopp!
av Loevet
Jag är ingen expert, men läser lite i Haynes.

- Det är inget fågelbo i luftintaget efter att den stått ett halvår?
- Är timingen rätt efter kamremsbytet?
- Är bränsletrycket rätt (misstänker bränsletrycksregulator)?
- Är jordpunkter och batteripoler rengjorda?

Om det var jag skulle jag prova att byta tändkablar och tändstift, bara för att utesluta dem (även om du får gnista)...

Angående kabelbrott: har du ett kontaktdon bakom toppen, ovanför vevaxelgivaren? Jag skulle även prova att följa kabelstammen från bränslepumpsreläet in bakom mittkonsolen och se om det är något där som glappar.
240 kan ha ett tändsystem från Bendix som inte är någon höjdare i hållbarhet. Är det nya eller begagnade delar du satt dit? När du bytte tänddelar, har att kommit rätt? Kolet i locket ganska ömtåligt och kan "gå av" eller trilla bort. Det är lätt att få tändkablarna i fel ordning. Rotorn har i några fall varit avbrott i motståndet. Stort avstånd på tändstiften? Trots alla dessa fel kan motorn leverera gnista när du provar utanför motorn men gnistan uteblir eller är för svag i motorn
av Ola245
Loevet skrev:Jag är ingen expert, men läser lite i Haynes.

- Det är inget fågelbo i luftintaget efter att den stått ett halvår?
- Är timingen rätt efter kamremsbytet?
- Är bränsletrycket rätt (misstänker bränsletrycksregulator)?
- Är jordpunkter och batteripoler rengjorda?

Om det var jag skulle jag prova att byta tändkablar och tändstift, bara för att utesluta dem (även om du får gnista)...

Angående kabelbrott: har du ett kontaktdon bakom toppen, ovanför vevaxelgivaren? Jag skulle även prova att följa kabelstammen från bränslepumpsreläet in bakom mittkonsolen och se om det är något där som glappar.

Var ute och testade idag i blåsten. Som tur är har jag en fullt fungerande 240 från -90 så plockade tändkablar, fördelarlock, rotor och bränsletryckregulatorn. Tyckte att bilen lät lite gladare men startade ej. Bilen från -90 startade däremot med delarna från 89:an!

Kollade igenom och rengjorde jordpunkterna innan startförsöket. Kikade även in vid luftintaget och hittade där inget fågelbo!

Timingen stämmer! Men verkar nu som att rotorn inte hamnade på nollan efter startförsöket.

Kontaktdon, jag har ett grått och sen ett svart precis ovan för motorblocket om det är det du menar? Annars ser jag inget förutom det till vevaxelgivaren.

Kablarna från B-relät går in i stammen och sen ut i motorummet, sen så försvinner de i stort sett. Måste ta och leta upp min Haynes så jag får lite elscheman!
av Ola245
lennarte skrev:240 kan ha ett tändsystem från Bendix som inte är någon höjdare i hållbarhet. Är det nya eller begagnade delar du satt dit? När du bytte tänddelar, har att kommit rätt? Kolet i locket ganska ömtåligt och kan "gå av" eller trilla bort. Det är lätt att få tändkablarna i fel ordning. Rotorn har i några fall varit avbrott i motståndet. Stort avstånd på tändstiften? Trots alla dessa fel kan motorn leverera gnista när du provar utanför motorn men gnistan uteblir eller är för svag i motorn

Finns det något sätt att ta reda på vilket system man har, tändkablar är original och fördelar och rotor är från Bremi. Har bytt delar från min andra 240 från 90, den funkar klockrent så har testat delar från den men också köpt från AdBildelar! :-D
av Ola245
lennarte skrev:Dom tändspolarna är totalt olika så det går inte att byta mot varandra.
Jo visst kan man väl det, det är väl samma gamla tub till tändspole i alla 245 iallafall från 88 - 93. Eller är jag ute och cyklar
av Loevet
Ola245 skrev: ons 09 feb 2022, 15:59
Var ute och testade idag i blåsten. Som tur är har jag en fullt fungerande 240 från -90 så plockade tändkablar, fördelarlock, rotor och bränsletryckregulatorn. Tyckte att bilen lät lite gladare men startade ej. Bilen från -90 startade däremot med delarna från 89:an!

Kontaktdon, jag har ett grått och sen ett svart precis ovan för motorblocket om det är det du menar? Annars ser jag inget förutom det till vevaxelgivaren.

Kablarna från B-relät går in i stammen och sen ut i motorummet, sen så försvinner de i stort sett. Måste ta och leta upp min Haynes så jag får lite elscheman!
Och hur var det med tändstiften och elektrodavstånden på dessa?

Yes, tänkte om det var glapp i något kontaktdon i motorutrymmet.

Om du har en bil med testuttag så kan man ju köra testprogrammet för spridarna och höra så de smattrar som de ska. Vet inte riktigt om det är till någon hjälp men alltid något: http://www.240.se/LH-2.4_felkoder.pdf

Har du en flatstiftssäkring (25A) i motorutrymmet på vänster innerskärm? Är den bytt isf?

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]