Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Jag har aldrig fått min tomgång rätt trots att jag gjort/bytt nedanstående. Den är för låg, när man står stilla vid rödljusen så skakar det rejält i kabin då tomgången går ner ordentligt. Den driftar inte upp och ner utan är ständigt lite för låg. Är det något jag missat?

- Justering på tomgångsskruven med tomgångsmotorn "bortkopplad" (jordat testuttaget), tyckte inte det gjorde nån skillnad
- Rengjort tomgångsmotorn
- Kontrollerat vakuumläckage (inga funna)
- Tändstift (med rätt avstånd)
- Kontrollerat tändningen med lampa
- Fördelararm
- Fördelarlock
- Tändkablar
- Bränslefilter
- Luftfilter
- Vevhusventilation, flamfälla och slangar till VHV
Senast redigerad av 2 Loevet, redigerad totalt 0 gång.
Vilken skruv har du skruvat på. På LH med tomgångsmotor justeras tomgången med den. Har du kollat på slangar och övriga delar till vevhusventilation?
lennarte skrev: ons 02 feb 2022, 21:29 Vilken skruv har du skruvat på.
Vet inte hur jag ska förklara det, men samma som i den här videon (från 05:30):

lennarte skrev: ons 02 feb 2022, 21:29 Har du kollat på slangar och övriga delar till vevhusventilation?
Glömde skriva det att jag bytt hela vevhusventilationen, slangar och flamfälla!
lennarte skrev:Det är inte riktigt hemma på LH2.2 så jag är inte 100 på det. Men du kan justera CO halten på din LMM har jag för mig.
Läst på lite, hittade på "nätet" om detta. Du har en tomgångs skruv under insuget, ungefär som äldre (D-Jet och K-Jet) som man kan justera tomgången med. Men dom äldre har ingen tomgångsmotor som måste sättas ur funktion, precis som visas i videon. Här är ett inlägg från
Svenska Volvo 7/900 Klubben
Det är på svenska, så det underlättar kanske
"Om du endast vrider på den där skruven märker du inte nån större skillnad, detta pga att tomgångsmotorn hela tiden kompenserar.
Ovanfr batteriet finns det en kontakt där det går in två kablar, en röd och en blå/vit. Jorda den blå/vita kabeln för att eliminera tomgångsmotorn, och justera sedan tomgången med skruven. Ska stå på en skylt under huven vilket varvtal som gäller. Tror det är ca 700rpm. När du sen lossar kabeln som du jordade den blå/vita kabeln med ska tomgången gå upp en aning"

Funkar inte detta är det förmodligen tjyvluft någonstans ändå.
lennarte skrev: fre 04 feb 2022, 10:10
lennarte skrev:Det är inte riktigt hemma på LH2.2 så jag är inte 100 på det. Men du kan justera CO halten på din LMM har jag för mig.
Läst på lite, hittade på "nätet" om detta. Du har en tomgångs skruv under insuget, ungefär som äldre (D-Jet och K-Jet) som man kan justera tomgången med. Men dom äldre har ingen tomgångsmotor som måste sättas ur funktion, precis som visas i videon. Här är ett inlägg från
Svenska Volvo 7/900 Klubben
Det är på svenska, så det underlättar kanske
"Om du endast vrider på den där skruven märker du inte nån större skillnad, detta pga att tomgångsmotorn hela tiden kompenserar.
Ovanfr batteriet finns det en kontakt där det går in två kablar, en röd och en blå/vit. Jorda den blå/vita kabeln för att eliminera tomgångsmotorn, och justera sedan tomgången med skruven. Ska stå på en skylt under huven vilket varvtal som gäller. Tror det är ca 700rpm. När du sen lossar kabeln som du jordade den blå/vita kabeln med ska tomgången gå upp en aning"

Funkar inte detta är det förmodligen tjyvluft någonstans ändå.
Tack för dina efterforskningar!

Provade tidigare idag att koppla bort tomgångsmotorn precis som instrueras. Skruvade ur tomgångsskruven nästan helt, blev bara en marginell skillnad.

Dränkte hela motorrummet i startgas men ingen källa till tjuvluft hittade jag.

Funderar på om bränsletrycksregulatorn behöver bytas? Det luktade lite bensin i vakuumslangen som går in i den, och där ska det mig veterligen bara vara luft.

Fortsättning följer...
Loevet skrev:Funderar på om bränsletrycksregulatorn behöver bytas? Det luktade lite bensin i vakuumslangen som går in i den, och där ska det mig veterligen bara vara luft.
I den (vakuumslangen) ska det inte komma bensin. Smakar det bensin när du suger i den är den kass. Det är ett membran som skiljer bensin från vakuumet i insuget.
lennarte skrev: lör 05 feb 2022, 19:43
Loevet skrev:Funderar på om bränsletrycksregulatorn behöver bytas? Det luktade lite bensin i vakuumslangen som går in i den, och där ska det mig veterligen bara vara luft.
I den (vakuumslangen) ska det inte komma bensin. Smakar det bensin när du suger i den är den kass. Det är ett membran som skiljer bensin från vakuumet i insuget.
Japp, frågan är om det kan vara mitt problem. Ska även prova att byta kylvätsketempgivare, det kanske är en annan möjlig bov?
Loevet skrev:Japp, frågan är om det kan vara mitt problem. Ska även prova att byta kylvätsketempgivare, det kanske är en annan möjlig bov
Tänk på att suga i den klena slangen om du köper begagnat (nya är "svindyra"). Det ska vara absolut tätt, du känner att det fastnar på tungan när du suger i slangen.
Finns 2 olika givare till F motorn blå till LH2.2 och svart till LH2.4. Båda passar både i motorn och kontakten, men dom är helt olika "elektriskt" och funkar bara på rätt motor.
lennarte skrev: sön 06 feb 2022, 07:59
Loevet skrev:Japp, frågan är om det kan vara mitt problem. Ska även prova att byta kylvätsketempgivare, det kanske är en annan möjlig bov
Tänk på att suga i den klena slangen om du köper begagnat (nya är "svindyra"). Det ska vara absolut tätt, du känner att det fastnar på tungan när du suger i slangen.
Finns 2 olika givare till F motorn blå till LH2.2 och svart till LH2.4. Båda passar både i motorn och kontakten, men dom är helt olika "elektriskt" och funkar bara på rätt motor.
Tack! Har faktiskt en tempgivare liggandes. Behöver jag tömma kylarvätskan innan jag skruvar ur den?

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]