Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mozice
Är det någon som VET ifall det är ok att laga infästning till länkarmarna bak eller kommer bilbekämpningen få spelet ifall jag gör det? (jag vet att svetsa i länkarmarna är no no) Frågan är egentligen, ska jag se till att det inte syns att jag har fixat det eller ska laga det på ett sätt så att det håller för all framtid (och syns att jag har fixat det)? För jag kommer definitivt fixa det på ett eller annat sätt, bilen är helt orörd (och är i övrigt i riktigt bra skick) , den har gått 11 400 mil, min farmor o farfar köpte den ny och förutom dem så är jag enda ägaren :-) . Jag ringde bilprovningens nummer för Registrerings-besiktningsfrågor idag, men det numret går tydligt till tidsbokningen och tjejen där sa att jag skulle fråga biltillverkaren :-/ (äre någon som har ett bra direktnummer till Volvo :-) ) . När jag var yngre (skruvade betydligt mycket mer bil då) så fanns det personer på bilprovningen som man kunde ringa och rådfråga när det gällde tekniska frågor och ombyggnationer, finns det ingen sådan längre?

Tack på förhand
/Morgan
Bilagor
20211219_173631.jpg
20211219_173631.jpg (3.14 MiB) Visad 2665 gånger
Om du mäter/ritar av det gamla, skär/slipar bort det dåliga, och klipp/skär ut en ny i typ 2 mm plåt och svetsar i frisk plåt. Vad ska dom då klaga på
På farsans 144 -72 kapade jag 2 dåliga höger bakre bärarmar och svetsade ihop till en hel, blästrad och målad bärarm. Inte var det någon som klagade på det. När jag jobbade på verkstad på -60 och -70-talet var närmare regel än undantag att vi svetsade främre/undre bärarmar på Volvo PV. Dom sprack i original svetsar när man "körde hårt" med dom när dom blev äldre. Det var ingen som sa' något om det. En gång i slutet på -70-talet fick ja in en -60-tals Chevrolet där dom lagat ramen med 1 mm plåt. Det godkände inte Bilprovningen, det "rörde sig" när man gungade bak på bilen. Men efter renslipning, bortkapning av dålig plåt och isvetsning av ny 3 mm plåt så godkändes lagningen utan anmärkning.
Så du kan lungt svetsa i ett nytt fäste för bärarmen, bara du gör ett proffsigt jobb.

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]