Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenco
#1469035
Tjenare.
Höll på att försöka fixa mitt centrallås på min Volvo 240 som har gett upp. Mitt i felsökningen så började det komma konstant ström från den röda kabeln som kommer från centrallåset i dörren. Den gröna kabeln för bara ström när man försöker låsa upp bilen men den röda får konstant matning. Någon kunnig som vet varför?
av Amarace
#1469060
Följ kablarna helt enkelt. Det är jordstyrning på centrallåset, så det ska inte kunna vara konstant ström där. Nånstans har den röda kontakt med ström, vilket borde innebära att om du låser/låser upp med nyckeln får du en kortslutning.
av JagRullar245
#1469066
Förmodligen sensorn i förardörren som är dålig. Den delen runt låskolven brukar bli dålig. Isoleringen runt sladdarna brukar torka ihop och kortslutas. Detta är säkert varför du får konstantström. Plocka loss sensorn och kolla om sladdarna ser dåliga ut. Du kan också koppla ur kontaktstycket i förardörren och bygla lite med en sladd. Funkar det så är sensorn paj.
av Amarace
#1469123
Jagrullar245, spelar ingen roll om det är dåligt där, det ska inte kunna bli ström där ändå iomed att det bara är "jord" på styrningen. Så just felet med ström beror på nåt innan.

Eller så mäts det fel helt enkelt.
av Tenco
#1469157
Amarace skrev:Jagrullar245, spelar ingen roll om det är dåligt där, det ska inte kunna bli ström där ändå iomed att det bara är "jord" på styrningen. Så just felet med ström beror på nåt innan.

Eller så mäts det fel helt enkelt.
Alla kablar är utdragna ur dörren, så ingen extra ström på den röda kabeln, så låter som Jagrullar245s teori låter mest logisk.
av Amarace
#1469271
Tenco skrev:
Amarace skrev:Jagrullar245, spelar ingen roll om det är dåligt där, det ska inte kunna bli ström där ändå iomed att det bara är "jord" på styrningen. Så just felet med ström beror på nåt innan.

Eller så mäts det fel helt enkelt.
Alla kablar är utdragna ur dörren, så ingen extra ström på den röda kabeln, så låter som Jagrullar245s teori låter mest logisk.
Du kan ha hela kabelhärvan lös utanför bilen, det ska ändå aldrig kunna vara ström på nån av kablarna som styr centrallåset. Så har du ström på dom har du nåt innan dom som är kortslutet/felkopplat. Dom går ju till reläna för centrallåset, och enda som har plus är från kabeln som kommer från skarven till handskfackslampan, sen skickas ström ut från reläna till motorerna vid låsning och upplåsning (det växlas mellan reläna och därmed mellan gul och blå kabel ut)

Min bil får nytt balansaxelpaket i slutet av[…]

Nån förståsigpåare på[…]

Volvo V70 DRIVe 1.6D startar ej

Du har fått en läcka på brän[…]

Det bor en familj med en Tesla i BRFen bredvid v&a[…]