Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leisa
Hej

Jag har en mycket välskött 245 aut -79, tidigare ägare har tagit mycket väl hand om den.

Nu till frågan: I Haynes rep-handbok står att man ska byta oljan i automatlådan med vissa intervall (kommer inte ihåg vilka just nu). När jag pratar med min mekaniker ställer han sig lite frågande till detta, hans åsikt är att man inte ska byta olja alls i vxl.lådan. Vad gäller?

Tacksam för synpunkter.

Leisa
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej!

Jag har en Volvo 144DL -74 med BW35 lådan (automaten) och man skall byta olja ibland men det är inte så ofta... men när byttes oljan senast?
av Leisa
Hej

Har haft bilen sedan 2004. Under den tiden har ingen olja bytts, vet ej när förre ägaren gjorde det senast.
av Koma Conny
Joo man ska byta olja i Automatlådor med jämna intervaller jag brukar göra det var 8000:e mil.Man ska nog inte göra det med längre intervall än så gärna tidigare då det inte skadar lådan snarare tvärtom.

I manuella så är det inte lika viktigt eftersom oljan inte blir smutsig på samma sätt.

Jag brukar göra så här

Öppna matningen till oljekylaren och montera en slang med klämma

Fyllpå ca 2-3 liter autolja

Stoppa ner slangen i ett stort kärl 10L

Starta motor´n och kolla att olja kommer i kärlet

Fyllpå med mera olja under tiden samtidigt som du kollar färgen på oljan(den brukar vara åt det svarta hållet ska vara röd)

Det syns på oljan när färgen é rätt när det händer stäng av motor´n motera tillbaka oljeledningen och kolla nivån i lådan enl boken.

Lyckatill

Conny
av Leisa
Tackar för hjälpen.

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]