Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kom över en volvo 240-87 insprutning brytarlös med 230f motor ,fördelaren fram på motorn en mycket fin bil rostfri , Har hållit på med bilen i snart 3 veckor utan att den funkar , den har stått still i ca 2,5 år efter att den förra ägaren ställt undan den för den stannade, han bytte luftmassemätaren och den gick bra på tomgången och direkt han gasade så "umade" det i den och stannade direkt,när jag tog den bytte jag den svarta dosan som det står Volvo USA med en massa kablar som gick till den på höger sida vid spolarvätskebehållaren, då fick jag igång den och den gick jättebra i ca 2-300m ,sedan när jag gasade så "umade" hördes som det bara kom luft och stannade , sedan var det likadant , jag bytte fördelare med hallgivare, har satt dit ett nytt bränslefilter, ny bränslepump,ställt tänningen men icke, den tänder till lite och går lite halvdant en stund på tomgången och när jag försöker gasa lite stannar den omedelbart,har tagit lös spridarna och det kommer bränsleduchar,har försökt att trycka lite med tryckluft ifrån spetsen på spridarna ,men likadant , Kan det vara Kallstartskontakten,Termoidkontakten eller temgivaren ,tomgångsmotorn ??,för om jag förstått rätt har väl dom samband , och om man startar bilen när det är kallt ska väl kallstarten fylla på mer bränsle , den kan tända till lite och starta på tomgång och direkt jag rör gasen så stannar den, är i stort behov av "Proffshjälp" mkt tacksam för svar, Mvh
Användarvisningsbild
av Caffis
Verkar helt galet som du skriver En mot fråga, Vet du helt säkert att allt stämmer, kamrem så att den inte har kuggat några snäpp,detta hände min polare. vad vi funderade För den fick soppa, fin gnista men icke Kolla så att du är helt säker
av rullbo
Caffis skrev:Verkar helt galet som du skriver En mot fråga, Vet du helt säkert att allt stämmer, kamrem så att den inte har kuggat några snäpp,detta hände min polare. vad vi funderade För den fick soppa, fin gnista men icke Kolla så att du är helt säker
Tack så mycket för ditt svar Jodå vi har kollat , men jag ska kolla en gång till ,mvh
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag kan tyvärr inte dessa nyare system speciellt bra, men min första tanke är ju om det kan vara nåt fel på spjällägesgivaren så att systemet inte har en aning om att man gasar och på så vis gör att den bara får luft, den kompenserar alltså inte gasningen med mer soppa!??

Och ni har fyllt på med fräsch bensin hoppas jag!?
av rullbo
Hilmer skrev:Jag kan tyvärr inte dessa nyare system speciellt bra, men min första tanke är ju om det kan vara nåt fel på spjällägesgivaren så att systemet inte har en aning om att man gasar och på så vis gör att den bara får luft, den kompenserar alltså inte gasningen med mer soppa!??

tack för svaret ,jodå ,fräch soppa är det , Spjällägesgivaren , var sitter den mvh
Användarvisningsbild
av Hilmer
rullbo skrev:
Hilmer skrev:Jag kan tyvärr inte dessa nyare system speciellt bra, men min första tanke är ju om det kan vara nåt fel på spjällägesgivaren så att systemet inte har en aning om att man gasar och på så vis gör att den bara får luft, den kompenserar alltså inte gasningen med mer soppa!??

tack för svaret ,jodå ,fräch soppa är det , Spjällägesgivaren , var sitter den mvh
Vid gasspjället, du har gaswire - gasrulle - stag ner till spjällaxeln - spjällhus, och på andra sidan av spjällhuset har du givaren, en liten svart box men en kontakt i.
Kanske luddigt förklarat, men kommer att bli glasklart när du väl kollar på bilen :wink:
av rullbo
Hilmer skrev:
rullbo skrev:

Vid gasspjället, du har gaswire - gasrulle - stag ner till spjällaxeln - spjällhus, och på andra sidan av spjällhuset har du givaren, en liten svart box men en kontakt i.
Kanske luddigt förklarat, men kommer att bli glasklart när du väl kollar på bilen :wink:
tack så mycket ,ska kolla imorgon mvh

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]