- mån 09 apr 2007, 08:02
kom över en volvo 240-87 insprutning brytarlös med 230f motor ,fördelaren fram på motorn en mycket fin bil rostfri , Har hållit på med bilen i snart 3 veckor utan att den funkar , den har stått still i ca 2,5 år efter att den förra ägaren ställt undan den för den stannade, han bytte luftmassemätaren och den gick bra på tomgången och direkt han gasade så "umade" det i den och stannade direkt,när jag tog den bytte jag den svarta dosan som det står Volvo USA med en massa kablar som gick till den på höger sida vid spolarvätskebehållaren, då fick jag igång den och den gick jättebra i ca 2-300m ,sedan när jag gasade så "umade" hördes som det bara kom luft och stannade , sedan var det likadant , jag bytte fördelare med hallgivare, har satt dit ett nytt bränslefilter, ny bränslepump,ställt tänningen men icke, den tänder till lite och går lite halvdant en stund på tomgången och när jag försöker gasa lite stannar den omedelbart,har tagit lös spridarna och det kommer bränsleduchar,har försökt att trycka lite med tryckluft ifrån spetsen på spridarna ,men likadant , Kan det vara Kallstartskontakten,Termoidkontakten eller temgivaren ,tomgångsmotorn ??,för om jag förstått rätt har väl dom samband , och om man startar bilen när det är kallt ska väl kallstarten fylla på mer bränsle , den kan tända till lite och starta på tomgång och direkt jag rör gasen så stannar den, är i stort behov av "Proffshjälp" mkt tacksam för svar, Mvh