Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Empty
Hej
Jag har ett problem med min 440 -90 (15200mil), den vill inte starta. Har hänt tre gånger nu. De två tidigare tillfällena har den ståt till dagen efter och sedan startat efter att man har kört den ett bra tag på tändningen. Jag är inte speciellt bil kunnig men vet så pass att batteriet är ok och start motorn går runt för man kan hoppa framåt på den. De låter precis som motorn inte får bensin eller att den inte tänder som den ska. Den första gången den inte ville starta, startade den efter att jag hade slagit på mer bensin, likadant andra gången mer bensin och väntade ett par timar och sen startade den. Men denna gången vill den inte starta trots att bensintanken är nästan ful. Har även provat med k-sprit för jag tänkte att de kunde vara kondens i tanken. Kan de kanske vara bränsle pumpen eller? Den går inte speciellt hackigt när man kör, möjligen när man kör i långa sega uppförbackar att den rycker något men knappt märkbart om man inte kör själv. Tomgången pendlar något men de är tämligen vanligt vad jag förstår vad jag läst på forumet.
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Skulle ju kunna vara svänghjulsgivaren (=tändlägesgivaren).
Se min tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=15527

Gizz hade liknande symptom som du. Min var helt död.
Givaren sitter under termostaten. Följ kabeln ut mot kylaren och koppla loss kontakten. Där kan du mäta upp om den har rätt resistans. Den skall ligga på ca 220 Ohm. Den är jättelätt att byta om det är den som är problemet. Sitter med 2 13-bultar i motorblocket. Om det inte är den så finns det ett bra kontrollprogram beskrivet i Haines-boken för 440/460. Det var mha. den som jag snabbt hittade problemet med svänghjulsgivaren

mvh
Kalle
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]