Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan87
Har nyss börjat meka på en Volvo 242 DL -76.
Torkarna till strålkastarna gick inte och jag lokaliserade felet till att sladden från torkarmotorn var urdragen. Jag satte tillbaka sladden och smorde lite grann på motorn och nu värgrar dom sluta gå. Så fort jag vrider på tändningen så startar dom.
Va gör jag?
av Ebbe
Ta bort sladden igen :wink: ! Har för mig att det sitter ett tidrelä som styr hur länge torkarna ska gå i samband med att men kör spolaren. Troligtvis har detta relä pajat. Vet tyvärr inte var det sitter exakt :(
Ebbe
av Addekarlsson
Eller så är det klassikern, att motorerna säckat ihop. Väldigt vanligt fel att motorerna "skenar" när dom är trasiga. Ta bort motorerna, eller byt ut dom. Standardlösningar. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
fanns nog en anledning till att sladdarna var utdragna
av Ingemar
Torkarmotorer har en "elektrisk broms" som gör att torkarna stannar i sitt hemmaläge. Det finns 2 st släpkontakter under torkarmotorns lock och det ena har till uppgift att kortsluta motorn när man slår av torkarna och den har kommit i sitt hemmaläge.Detta gör att motorn tvärnitar i sitt hemmaläge. Om släpkontakten för bromsen är utnött bromsar inte motorn utan gör ytterligare ett slag osv.
av Sten
Om släpkontakten för bromsen är utnött bromsar inte motorn utan gör ytterligare ett slag osv. Detta tror jag kan åtgärdas genom att man öppnar växellådshuset på torkarmotorn. Där hittar man de släpkontakter som dels ger morotn ström men också den släpkontakt som ger broms. Om dessa böjs till så kan de fungera ytterligare under lång tid.

För övrigt kan jag nämna om en kul erfarenhet. När jag första gången demonterat en torkarmotor så blev det en kabel över, när den åter monterats, som inte tycktes ha någon funktion. Dessutom hade torkaren den "finessen" att torkaren fortsatte att gå tills rutan var torr (automatisk avstängning). Dessvärre visade det sig omöjligt att stänga av torkaren under pågående regn. Felet var att när kabln var borta så blev det ingen broms, vilket resulterade i att torkaren fortsatte att gå tills rutan var torr och hade hög friktion.
Sten
av poan
Hej
I din iver att göra ett bra jobb och smörja motor ooch förmodligen övriga detaljer i drivningen har du förmodligen gjort generalfelet.
Alla delar skall smörjas med ICKE-ledande fett. Du har kortslutit den del som bryter strömmen och får mororn att stanna i rätt läge. Gör rent alla kopparytor med bräklean e dyl. Ta bort allt överflöd av övrigt fett. Smörj med "brytarfett" Bosch eller annat märke.
P-O
av Arne
Hade detta problem med en 240 -79 för länge sedan. Det löste sig då jag åkte på skroten och köpte en "ny" motor.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]