Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 245-89 b230f som daglig arbetshäst och efter flera månader med fågelsång tog jag mig tid att byta dom extremt slitna fläktremmarna för ngra dagar sedan. Till min förvåning låter det nu som en didggeridoo fastnat under huven, ett vinande ljud som kommer i intervaller.
Någon som vet vad problemet är? Har jag spännt remmarna för mkt/ för lite? Det jag misstänker är att den drar tjuvluft, men kan detta gör ett sådant ljud (oljud) ?

/Cutlass
av subsand
Är inte expert, men visslande från remmar brukar vara att de slirar.
Jobbar med ventilation och där förekommer aggregat som har remdrift.
Blev överraskad när jag kännde på remmarna på min 245 hur mycket de var spännda. Flexar max 5mm om jag trycker med tummen. På mina ventilationsaggregat kan remmarna få flexa kanske upp till någon cm beroende på längd.
av anp
Är båda remmarna lika långa?
Den ena kanske slackar mer än den andra remmen.

Kanske generatorn/servopumpen är dålig i lagringarna?
av Cutlass
Remmarna köptes som en dubbel sats så dom borde vara lika långa, jag var rätt noga vid monteringen med att spänna dom till en flex om ca 5-6 mm.
Lagren kan det kanske vara, men det har inte låtit så här tidigare innan bytet. Får öppna läppen och kolla generator/servot.

Några andra idéer???

/Cutlass
av Rankin
Tja, det sitter en vattenpump där också, de kan föra lite oväsen när de börjar bli dåliga.
Användarvisningsbild
av lilleman
du skall kunna ta remmen mellan tummen och pekfingret ock vrida den ett halvt varv ett slack på cirka 10-millimeter mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ett vanligt fel då man byter remmarna eller möjligen då man spänner de gamla (hur ofta händer det egentligen!?) är att man spänner dom lite för hårt.
Detta gör att man tvingar ihop generator/vattenpump för mycket och om då dessa är i sämre skick med dåliga lager osv så kan det helt enkelt börja föra en del väsen.

Bara ett tips, inte säkert att detta är felet på just din bil.
av Cutlass
Jag provar å slacka lite på remmarna, kan vara att jag spännde dom lite för tight. ( Både generatorn och H2O pumpen är inte det bästa skicket)

Tack för era svar
Cutlass

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]