Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nortti
Nu har jag ett problem med växellådan! När jag ska sätta i backen skrammlar det till innan man får i backen, precis som på riktigt gamla bilar. Vet nån vad man kan göra åt problemet? Är det bara ärr fylla på växellådsoljan eller är det något mer avancerat?
Användarvisningsbild
av kallsund
Kolla upp inre drivknutsdamasken på vänster drivaxel (växellådssidan). Det sitter en oljetätning på denna. På min läckte den och lådan var nästan torr innan jag insåg detta. Lådan klarade sig som tur var, damasken var inte heller så farligt dyr på volvo.

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
av vetten
Det är inte så att kopplingen börjar att bli dålig eller behöver spännas brukar ofta visa sej på just backen först, kolla om du har stort kopplingsspel då kan den behöva spännas eller att den tar högt upp då är det dags att byta :cry:

vetten
av Nortti
ok, skall kolla kopplingen.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Hmm ,är det dreven i växellådan som "skramlar till".
När en växellåda blir äldre (dreven snurrar lättare) så kan det ta några sekunder efter man trampat ner kopplingen ,tills dreven i lådan har stannat.
Har själv detta fenomen (18000mil)
Trampar ur o väntar 1-2 sekunder innan backen läggs i , så skrapar det inget.
Man kan väl kalla den ordentligt inkörd :wink:
av Nortti
min har gått 14000mil, men ska prova med att vänta!
av noggemannen
Lazydogmic skrev:Hmm ,är det dreven i växellådan som "skramlar till".
När en växellåda blir äldre (dreven snurrar lättare) så kan det ta några sekunder efter man trampat ner kopplingen ,tills dreven i lådan har stannat.
Har själv detta fenomen (18000mil)
Trampar ur o väntar 1-2 sekunder innan backen läggs i , så skrapar det inget.
Man kan väl kalla den ordentligt inkörd :wink:

precis! så får jag göra med min.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]