Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Som rubriken lyder så har jag två bekymmer:

1. Hastighet/trippmätaren funkar endast när motorn är varm. Måste jag byta hela instrumenthuset eller kan man fixa detta på andra sätt? Fick allt detta bytt i januari i år så vill helst slippa detta igen. Om hela huset måste bytas, hur gör jag med miltalen för det måste nog garanterat justeras så att det visar rätt så inte bilprovningen börjar rynka på pannan och sånt om bilen tex plötslig gått mycket mindre än vad mätaren visade sist. tips på verkstäder el dylikt som kan fixa detta? Mekonomen som jag frågat verkar bara vilja byta hela huset.

2. Det värmer bara på dom 6 nedersta värmetrådarna på bakrutan. Har en ganska fin begagnad i garaget som jag tänkte byta till. Har haft detta problem i jättemånga år och när det blev mätt just då så visade det inga brott nånstans men vad vet jag, dom kan ha slarvat igenom detta och missat något. Eller kan det vara något annat som spökar som är elrelaterat?

Bilen är en 240 -88 med B230F. Jag är inte så jättekunnig när det gäller att meka med bilar vill jag förvarna om. All tips mottages tacksamt.
1. Verkar vara värmerelaterat glapp. Varm motor = varm kupé. Kolla lödningar.
Hittar du inget så får mätarhuset bytas. Flytta över hastighetsmätaren till nya huset så stämmer mätarställningen.
240 instrumenthus är lättmekade. Felsökning med byte av en sak i taget tar lite tid, och sällan en verkstad vill. De vill byta allt och ta betalt för det.

2. Det måste vara ledningsbrott någonstans där det är kallt. Strömslingan är bruten. Det finns ström fram till rutan eftersom de nedersta trådarna blir varma.
Mät och försök hitta annars, blir det rutbyte.

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]